fredag 15 april 2011

Långpromenad i Göteborg

Häromdagen då det var sol och vårvindar friska tog daghunden och jag en långpromenad på 2½ timme. Det blev nästan en riktigt turistpromenad.
Vi gick till Skansen Lejonet först. Försvarsskansen är alldeles nyputsad och lejonet målat i svart och guld, som det var från början.
Mittemot Skansen Lejonet ligger Göteborgs rangerbangård. Här stod ett pendeltåg med grafitti. Jag kunde inte bestämma mig om det var snyggt eller bara klotter.
Bortom bangården ser man Gasklockan i fjärran. Det har varit mycket diskussioner om vad man ska göra med den. Ett förslag är att man ska bygga bostäder i den, som man har gjort i vissa vattentorn här i stan. Ett annat förslag kom när det var VM i friidrott 1995 här, att den skulle målas som en gigantisk Coca Colaburk. Det blev inget med det.
Så småningom kom vi till Centralstationen och gick vidare ner mot småbåtshamnen och Operan. Där står det famösa Hjulet, som kom hit under mycken och lång debatt för ett år sedan. Det står på en gräsplätt som fått namnet Kanaltorget utanför Operan.
Göteborgsoperan är en byggnad som jag gillar. Den har formen av ett stort skepp och utanför finns också en del konstverk.I slutet av april ska jag och några till gå dit och se "Lucia di Lammermoor"
Den här skulpturen av Lenny Clarhäll heter "Snäckan" och tillägnas en bloggare som är sååå förtjust i rostiga saker. I bakgrunden ser man Skanska-huset, som går under namnet "Läppstiftet" . Göteborgarna är ju kända för sina ordvitsar. Operan kallas ibland "Ackordcentralen", Ullevis strålkastarpelare "fotbollspelarna" och Göteborg Energis hus kallas för "Ellysepalatset". Håhåjaja!

5 kommentarer:

  1. Så mysigt! Du kanske t o m traskade förbi sonens bopålar på Tredje Lång? Eller nej, det är en ganska tradig gata faktiskt.

    Om några veckor är det trädgårdsmässa på Liseberg - då tror jag att jag ska ta mig tid och köra upp till vackra Göteborg!

    SvaraRadera
  2. Göteborg är mysigt! nej, så långt som till Tredje Långgatan gick vi inte. Vi svängde vid Lilla Torget och gick via Brunnsparken (eller "Brumparken" som pågarna sa när de var små) Ullevi och tillbaka hem.

    Har du tid att lämna hemmet nu? Men det är klart - Trädgårdsmässan brukar vara fin och rolig att gå på.
    Välkommen hit!

    SvaraRadera
  3. Nä men...!
    Va gulligt av dig att tänka på mig - det värmde. :)

    Hoppas att du har haft en fin och skön söndag.

    Varma hälsningar från den rostälskande bloggerskan.

    SvaraRadera
  4. SoF: Jag tänker alltid på dig när jag ser rostiga saker numera. =)
    Jag känner ingen annan som gillar rost.

    SvaraRadera
  5. Kul att se. Härligt nybildade ord, ska vara Göteborgare till det.

    SvaraRadera