Visar inlägg med etikett allmänt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett allmänt. Visa alla inlägg

torsdag 26 januari 2017

Isbjörnen i badrummet

En morgon när man kliver in i badrummet, kan man råka trampa på en isbjörn.

Den är inte stor och inte så värst vit längre, men den är Shivas älsklingsleksak. Hon går runt med den i munnen och pipjamar. Varför vet jag inte, men ibland lägger hon den på golvet och tittar storögt på mig. Anders påstår att hon apporterar om han kastar iväg den, men det har jag aldrig upplevt.
Kastar jag iväg den glor hon som: "Tror du jag ska springa efter den? DU kan springa!"

Den är väldigt gammal och kom en gång i en Happy Meal-låda när pågarna var små! Om jag minns rätt så var det just då en Coca Cola-reklam med isbjörnar inblandade.

PS Isbjörnar är mycket bättre att trampa på än legobitar


onsdag 17 juni 2015

EFIT 17 JUNI

Idag är det EFIT-dag 
Här hittar du fler som är med!

Telefonen och jag är INTE överens alls!
Idag skulle jag till doktorn, men hon blev sjuk och all luft gick ur mig när de ringde och sa det.
Nu blir det till att invänta ny tid igen. Puuuuhhh!
Ska ta bort en fläck i ansiktet och hade laddat halva natten för detta *suckar
Inget internet har vi hemma heller, så när jag väl kommer till ateljén får jag veta av Ulrika att det är EFIT-dag idag och då blir jag lite gladare.
Hänger på lite sent...med mobilen...hoppas jag klarar det. ..jag har inte bloggat via mobilen förut...
10.30 anländer jag till ateljen med blött paraply och frusen! Ensam i lokalen idag verkar det som!


11.30 brygger jag kaffe till mig i vårt minimala 
pentry. Man måste vara förälskad för att kunna vara två på samma gång här inne. 

12.30 envisas jag med en snedremsa i en v-ringning på en linnetunika. Den vill inte sitta på samma ställe som jag vill, men jag brukar vinna till sist!

13.30 jobbar jag ihop med en av mina allra bästa vänner - den magnetiska nåldynan.

14.30 klipper jag slejfar med mammas gamla skräddarsax. Den är fortfarande bäst! Den nya trådsaxen är suverän, men sicksack-saxen har snart gjort sitt. Jag tror inte att man kan slipa en sådan.
15.00 ser tunikan ut så här: I det närmaste klar! Ärmarna ska läggas upp,  nederkanten fållas och en ficka ska på. Ja , snedremsan ska sys fast, men det gör jag för hand. Kanske framför tv:n ikväll?

16.00 bestämmer jag mig för att avvakta lite innan jag går hem. Regnet vräker ner och jag har tygskorna på idag. 

I den här lådan har jag alla mina overlocktrådar. Behöver byta från svart till cerise!!! 
Det piggar upp lite.

17.00 syr jag på cerise linne i det gråkalla vädret. Det ska bli en cape/poncho!

Vid 18-tiden stänger jag av ångstationen och går hem. Regnet tänker inte sluta att falla!

19.30 sätter jag mig ner och måste redigera bloggen! Det gick 
verkligen inget vidare att blogga från telefonen!

Slut för idag!

tisdag 9 juni 2015

Usch!

Igår kände jag mig lite febrig när jag gick och lade mig och idag vaknade jag alldeles för tidigt med känningar av rethosta och snuva!
Jag har inte tid att var sjuk och vill förstås inte heller.
Har börjat "streta-mot"-kur med Echinaforcedroppar och Kan Jang!

söndag 24 maj 2015

Blåmesens barnkammare

Hemma hos min kollega Eva, har ett blåmespar flyttat in och lagt en massa ägg i deras fågelholk (ja, Fru Blåmes har lagt ägg alltså). Redan innan hade de installerat en videokamera (ja, alltså Eva och hennes sambo - inte blåmesparet) Nu kan man följa livet hos mamma och pappa Blåmes samt deras nykläckta ungar
dygnet runt.

Vill ni också titta in hemma hos dem ( herr och Fru Blåmes, alltså) så får ni länken här:
http://81.224.193.6:8082/main.htm
Användarnamnet är holkenkollen och inget lösenord behövs.
Klicka sedan på länken som heter "Sign in mobile phone" och vips är ni hemma i blåmesarnas vardagsrum!
Mycket nöje!
Fru Blåmes ligger och värmer sina ungar.bildkälla

torsdag 21 maj 2015

Chat med Henke the Swede en onsdagskväll!

Tack för pepp tidigare idag. Det resulterade i en runda på 5,32 km Smiley smile

Snyggt jobbat!!
Javisst! Jag är jättemallig för det! OCH jag har börjat med 5:2-mat! Vikten har stått stilla länge och jag ska prova några veckor och se om det gör nån skillnad. Första fastedagen är idag.

Alright! Bara att prova och se hur det går Smiley smile Så länge man håller sig aktiv så är det inga problem för mig att gå stora delar utav dagen utan att äta nånting. Tänk på att få i dig salt under dagen däremot, annars är det lätt att få huvudvärk. Kroppen binder inte lika mycket vatten då.

ta en tesked salt och skölj ner med lite vatten, det är pissäckligt men gör susen Smiley grin
OK, det talas om kallsupar på Olydiga-sidan! Man kan slicka i sig lite salt och skölja ner, slicka och skölja!
Det är nog bra!
Jag ska äta ca 500 kcal på fastedagarna!
Just nu gick ett demonstrationståg på gatan bestående av AIK-are. De leddes av polisen och de tog upp hela gatan. Bar en stor banderoll där det stod HATA GÖTEBORG!
De möter Blåvitt snart!
De satt på Halta Lotta och skanderade på uteserveringen när jag gick hem. Flera poliser och en piké stod utanför.
Hoppas att de håller sig i skinnet och att ingen kommer till skada på Ullevi!
Jag sitter fortfarande i träningskläderna, men ska in i duschen nu. Förresten såg jag att din chef gillat min tunika på Instagram Smiley smile

James? Eller Alexander?
Alexander

Ah, inte chef, men kollega Smiley smile

En superkille
Trevligt!
Det är alltid kul med lite feedback!

måndag 18 maj 2015

Dagens rätt

Vad ska vi äta idag då?
Kanske lite fisk i béchamelsås och spenat? Ja, inte vi alltså, utan Shiva, katten.
Igår visade det sig att strömmingen var nästan slut och från kattmatshyllan tog jag på måfå ett par burkar kattmat.
Till frukosten  idag öppnade jag en burk och innehållet såg inte ut som det brukar göra. Bitar i nåt vitt och grönt fanns i burken, men Shiva kurrade och jamade. Tydligen åtråvärt!
Jojo, Havsfisk i béchamelsås med spenat!
Fint ska det va!


Maten smakade "fågel" och Shiva ligger nu och jäser i soffan.


lördag 9 maj 2015

Paket och Therese

Idag fanns det ett paket att hämta och i det var det vinsten ifrån fina lotteriförestånderskan - den fina blomman "Blomman för dagen" och en bonus!!! Tomatplanta - men vad kan det vara för sort, tro?
Tyvärr hade slingerväxten tappat ena hjärtbladet och jag håller tummarna för att den ska klara sig ändå.
Tusen tack för paketet!
Någon var mest intresserad av att kolla om man kunde rymmas i lådan,
men det gick inte alls trots många och ihärdiga försök






Idag var det också dags för lite mera färg i håret.  Som vanligt får Therese, hårkreatören, fullständigt fria händer och idag blev det så här.
Det passar bra till mina turkos glasögon och jag är väldigt nöjd - som vanligt!

onsdag 6 maj 2015

Körsång och Nepal

Konserten går av stapeln på tisdag kväll och sedan är det slut för den här terminen.
Gabriel Forss, körledaren, och hans bror Joakim, som ackompanjerar, brukar få blommor och choklad som tack för gott arbete.
Den här terminen kläckte någon idén att vi istället skulle göra en insamling via Röda Korset till jordbävningsoffren i Nepal och alla som vill får vara med.
Både Gabriel och Joakim ger mycket av sin tid till välgörenhet av olika slag, så vi tyckte alla att detta var en mycket passande present!

Insamlingen startade 1 maj och idag är det sista dagen. 
Hittills i skrivande stund har vi samlat ihop 24500:-

Kanske någon bloggläsare också vill vara med och skänka en slant! Allt sker via Röda Korsets länk och betalkort. Folk har skänkt allt mellan 11:- och 650:-

Här är länken till insamlingen om du också vill vara med!
Du kan sjunga gospelkören Göteborg för Nepal



söndag 3 maj 2015

Ett Foto i Timmen - EFIT

Idag är det EFIT igen Ett Foto I Timmen! Andra gör också det. Dem hittar man här.

Vid halv tio slår jag upp ögonen och ser det här! 
Mina favoritsaker, tyger, garner, mönster m.m.

Vid halv elva är den ena morgontidningen läst och 
Shiva myser i solen.

Vid halv tolv knyter jag träningsskorna och ger 
mig ut på en runda.


Vid halv ett ser jag på lite hockey-VM, Sverige-Österrike,
medan jag pustar ut

Vid halv två är det äntligen ledigt i badrummet!

Vid halv tre äter somliga (läs: maken) rabarberpaj med vinbär...

...medan andra (läs: jag) roar sig med att deklarera.

Vid halv fyra sitter jag kvar och precis när jag ska fylla i 
en bilaga så lägger skatteverkets sida av och inget funkar! 
Jag ägnar mig en stund åt stickning istället.

Vid halv fem provar jag igen och lyckas efter några försök logga in!
Då ska jag fylla i en annan bilaga och försöker förstå vad jag gör, hur jag ska göra 
och varför. Jag blir frustrerad och får ta en paus för middag.




Vid halv sju dricker vi kaffe och jag försöker tänka ut en strategi för att 
lösa mitt deklarationsproblem på enklaste sätt.

Bildkälla

Vid halvåtta ser vi på ett intressant program om

 "Monsunens länder och djur"


Vid halv nio äter jag jordgubbar och yoghurt framför "Babel"
och sedan blev det deckare på tv för hela slanten.


Vid halv tolv chattar jag med äldste sonen via Fb. Han läser en mastersutbildning 
i London och vi chattar och skypar ofta om ditt och datt.  Ikväll blev det en del
sagt om deklarationen. Nu säger jag "Godnatt" - alla Efitare!


fredag 1 maj 2015

Vila och 1:a Maj! Sarah och Hannes

Vila kan man göra på många sätt. Somliga vilar liggande på sängen eller i soffan med en bok eller bara ligga och filosofera. Andra vilar i arbete med händerna med trädgården eller en stickning.
Ibland kan det vara vilsamt att göra det som ligger en nära hjärtat.
Idag kör jag två varianter; stickning och att lyssna på körstämmorna till konserten. Alla repetitioner finns inspelade så att jag kan lyssna både via datorn eller mobilen, och dessutom stämmorna separat om man hellre vill lyssna och öva.
Just nu är det bara två rep. kvar före konserten och det mesta börjar sitta. senaste tiden har vi övat in "doandet" till Sarahs sånger. Det kommer att bli fantastiskt vackert om jag får säga det själv.
Bl.a. sjunger hon sin egen "Kärleksvisa" och några till! Den är svindlande vacker, tycker jag.



(Skönt att det nu är maj och inte snöglopp!)

1:a maj i min barndom innebar att gå ut och titta på demonstrationståget i Malmö på sin väg till Folkets Park där talet hölls. Mest gillade jag marschmusiken och paraderandet! Då var det andra tongångar.t.ex. den här, fast med mycket blås!,




Textförfattaren Hannes Sköld (1886-1930) var fil dr.  i slaviska språk och jämförande språkforskning, socialstisk agitator och journalist, god vän med Ture Nerman och Zeth Höglund och fil.dr. Han var med och bildade Clarté och blev 1911 dömd till fängelse för antimilitaristisk propaganda.

onsdag 29 april 2015

Feel good

Idag hade jag en riktig egen-dag! Den startade tidigt. Jag vaknade och kunde inte somna om fastän jag var jättetrött. Läste en halvdålig bok från bokcirkeln och gick senare upp och drack mitt kaffe och läste tidningen - länge.
Klappade Shiva och åt så småningom lunch.
Tog spårvagnen till stan och gick till tygaffären för att köpa mer paljettyg till beställda sjalar till några körmedlemmar, som vill ha lite glamour till konserten!
En fika med yngste sonen hann jag med innan jag gick till Ur- och Pennspecialisten för att skaffa mig ett nytt klockarmband. Det blev ett vitt till min svarta klocka och jag blev nöjd.
Jag var inne på Åhléns och pillade på väskor, drog i blusar på Lindex och hamnade till slut på Indiska. Allt såg likadant ut. Kläder i orange, svart, vitt och beige - inget för mig!
Det blir till att sy!
Planterade om en balkonglåda och åt middag. Sedan kaffe i soffan och lite surfande.
Ja, jag hann med ganska mycket idag med - till och med att repetera lite körstämmor inför konserten.

söndag 26 april 2015

Som gräsänka...

...i helgen försökte jag roa mig på egen hand och det gick ganska bra.
Maken försvann i gryningen för att ta tåget till årsmöte i Skridskoförbundet i Västerås och själv tog jag en låååång sovmorgon.

Jag har tagit tag i min träning igen och igår gav jag mig ut på en inledande kortare runda på 3 km. Med nya hörlurar och färsk spellista på Spotify så gick det riktigt bra med tanke på att jag inte varit ute på ett tag. Många tidningar hade jag kvar att läsa till lunchen och sedan blev det lite städat, med betoning på lite.
På sena eftermiddagen tog jag spårvagnen i regnet till universitetets aula för att lyssna på vårkonsert.
Det var Akademiska kören, en manskör och Murray Pipes & Drums (of Gothenburg), Göteborgs eget säckpipeband som spelade och sjöng en härlig svensk-skotsk blandning och till det var det också allsång.
Det blev en underbar eftermiddag!

I aulan finns en stor muralmålning av Nils Asplund (1874-1958)
Han var också känd för att måla skolplanscher som den här:

Ämnet för Asplunds målning är hämtat ur den fornnordiska gudasagan, 
en allegorisk bild som föreställer eldguden Heimdal som kulturbringare 
till människorna i Norden. Sittande på en tron skänker han människorna 
den heliga elden jämte andra gåvor som symboliserar lärdom, konst 
och kultur, både andlig och fysisk.      bildkälla

Senior Pipe Major Mats D. Hermansson  bildkälla


Akademiska kören var ca 40 man stark med en synnerligen skicklig dirigent!
När det började sjunga "Blommande gröna dalar" fick jag en tår i ögat. Då
 tänkte jag på pappa, som sjöng i manskör i Lund i flera år

Murray Pipes & Drums (of Gothenburg) 

...och alla tillsammans.
(Jag ber om ursäkt att bilderna är så kass. De är tagna i all hast med mobilen.)
Efter 1½ timmes njutbar musik gick jag till spårvagnshållplatsen i hällregn - lycklig i själen!

torsdag 23 april 2015

Och när jag går runt hörnet...

...får jag se det här i sprickan mellan husväggen och trottoaren!

Styvmorsvioler - vilken växtkraft!

onsdag 15 april 2015

The Queen's English?

När jag gick i gymnasiet hade jag en drake till engelsklärare, som plågade dem som inte var så bra på engelska och förödmjukade dem inför hela klassen. Det var förskräckligt, men hon var en fena på att få oss att lära oss grammatik och efteråt fattade jag att om hon varit trevligare, så hade hon varit en bra lärare.
Hur som helst så minns jag att hon sa:..."the Oueen's English are spoken by well educated people in the south of England". Jag vet inte om det är en vedertagen definition , men när jag läste engelska i Lund fick jag veta att det också kunde kallas Received pronounciation. Fast det första har mer med grammatik att göra och det senare med uttal.

Om nån känner att uttalet behöver tränas, så kanske det här kan hjälpa till!

Kanske var det här jag såg den första gången.
Åtminstone blir texten lite större om du klickar
på länken HÄR!

tisdag 14 april 2015

Den 4 augusti 2009...

...skrev jag så här i min blogg "Annelas hörna":

Den här dikten eller ramsan stod i första delen av Min Skattkammare, som jag läste ofta i när jag var liten. Den är skriven av Anna Maria Roos och bilden är Elsa Beskows. 
Den passar bra idag.

Två små troll
bodde i ett såll.

"Det regnar", sa trollet Murr,
"det regnar hela dagen."
"Det är tråkigt", sa trollet Plurr,
"för jag förkyler magen."
Regn, regn, regn -
var ska man få hägn?

"Vi måste", sa trollet Murr,
"vårt tak med lera täta."
"Ja, det är rysligt", sa Plurr,
"att sitta i sådan väta!"
Ler, ler, ler -
de samlar mer och mer.

De smetar och smaskar på,
tills det blir tätat sållet.
"Nu har vi det bra ändå",
sa Murr, det äldre trollet.
Två små troll
satt under sitt såll.

"Nu har vi det gott", sa Murr,
"om än det regnar hela dagen!
"Ja, nu är det bra", sa Plurr,
"och tänk jag blev bra i magen!"