måndag 26 oktober 2015

Läslista

Läste hos Ögonblick i norr att han, liksom jag, inte var så imponerad av Kerstin Ekmans senaste bok "Då var allt levande och lustigt". Den handlar om botanikerna Clas Bjerkander och hans liv på 1700-talet.  Den har ju annars blivit väldigt hyllad av recensenter i de allra flesta tidningar och i Babel och legat högt på listor över bra böcker.

Bildkälla
Så här skriver Göran Kastlund i DalaDemokraten:
 Boken är lättläst och oerhört intressant, men den fordrar hos läsaren i vart fall ett allmänhistoriskt intresse, liksom även ett intresse för naturen och kanske för lärdomshistorien.

Men det räckte alltså inte för mig. Jag brukar tycka om historiska böcker OCH Kerstin, men den här var rent ut sagt tråkig.
Däremot fick jag ett boktips av Ögonblick... Löparens hjärta av Markus Torgeby.


Det fick mig att öppna en ny gadget i marginalen - Läslistan.
Där ska jag skriva in andra boktips som jag stöter på i bloggvärlden och på andra ställen, så jag inte glömmer bort allt jag vill läsa.

Häromdagen kom min vinst i Uppmuntringslotteriet. Det var Thomas Bodströms Populisten, och det ska bli intressant att läsa den. Jag har hittills bara läst boken han skrev om sin mamma, Det man minns, och den var jag inte så förtjust i. Kanske han är bättre på deckare.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar