lördag 19 maj 2012

Fredag med Pia



                         Den trädgård, som jag började skapa här i Hyssna kom alltså att bli påverkad av både arv och miljö. Trots att jag växt upp i storstaden i en helt vanlig lägenhet med balkong, kom jag att utveckla ett mycket stort trädgårdsintresse precis som min pappa. 
Mina idéer om färger i trädgården beror nog på min egen valda linje om vad som tilltalar mitt öga och mitt estetiska sinne.
När ”Slaven ” och jag fått ordning på köksträdgården med rektangulära, rakt utmätta sängar, var det dags att så frön för att så småningom få ärtor, bönor, morötter, sallat mm. Självklart satte jag potatis av tidig sort och passade på att köpa några sparrisplantor.
Mellan köksträdgården och gräsmattan upp mot huset blev det en hel häck av bärplantor helt efter Mannens önskemål. Vi köpte och jag grävde ned vita, röda och svarta vinbärsbuskar.

Träd ”måste” man ju bara ha. När vi flyttade till ”Röda stugan” fanns det ett äppelträd och två päronträd i trädgården. Päronträden blommade sparsamt. Men det gamla knotiga äppelträdet blommade fint och gav fina sommaräpplen, mycket passande till kompott och mos. För att göra det hela mera komplett planterade jag ett plommonträd. Drömmen om att sitta i skuggan under ett härligt fruktträd i blomning finns kvar. Kommer jag att få uppleva detta?

Så kom turen till ”Sköldpaddsparken” även kallad ”Bali” efter formen. Det var en gammal upphöjd plantering omgiven av stora stenar. I denna plantering växte det mest olika gulblommande perenna växter. Bort! Jag satte mig på en liten pall i rabatten och grävde upp varenda liten växt och rot, som jag kunde hitta. Givetvis fanns det ogräs såsom kirs och maskrosor där också.
 Inget undkom min falkblick. Jag grävde t.o.m. in under stenarna med en liten sked .
”Slaven” sattes i arbete utanför ”Sköldpaddsparken”. Men vad tyckte han om detta och varför fick planteringen det namnet?
Forts. följer.
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar