måndag 21 maj 2012

Vi betalar inte!!





Idag gjorde jag nåt rysligt :-)

Jag tjuvåkte på pendeltåget hem från styrelsemötet i Lerum. Det är sällan jag åker pendeltåg och med Västtrafiks komplicerade betalsystem blir det inte alltid som jag tänkt.
Ingen info hittade jag heller om hur man gör. "Seniorer" som jag MÅSTE ha nån att fråga eller ÅTMINSTONE en skylt att läsa på.

Jag tryckte på knappen och visade kortet för automaten. Den sa inget så jag trodde att jag inte hade betalat och gjorde om proceduren. Mitt kort visade -17:- så då var det OK.....trodde jag...
När man stiger av ska man "checka ut" och då lyser det minsann rött. Innan hade apparaten inte gett minsta pip ifrån sig.
Precis då kommer "konduktrisen" och frågade om det gick bra...nja, det lyser rött när jag ska checka ut, säger jag med extra skånsk accent, så hon ska tro att jag är en dum turist på vift.
Hon trycker ut ett slags kvitto, ler och säger:
-Men du har inte betalt.
-Joho, säger jag, men tydligen hade jag först checkat in och sedan checkat ut i samma veva, vilket betyder att jag inte betalat resan alls.

Om en kontrollant dykt upp hade det kostat mig 1200:-! Jag försökte betala till den leende kvinnan, men se det gick inte. Hon bara log och sa: Det är ingen fara - du kan betala nästa gång...

Sånt kan hända en solig måndag i Göteborg!

PS Det var tur att jag inte visste att jag tjuvåkte. Oj, så nervös jag hade varit då hela resan!

1 kommentar: