onsdag 4 juli 2012

Prat och prat och prat!

Jag tycker om att prata med människor, även sådana jag inte känner. Det är ett arv efter min mamma och en härliga egenskap att ha tycker jag.
Idag var det en ovanligt pratsam hundpromenad och när jag tänker efter så möter man människor med olika livsöden vart man går. Det skulle vara intressant att få veta mer om dem som jag träffade idag


  • En ung kvinna stannar oss och undrar över en adress. Hon visar mig en lapp och jag ser att hon ska till Aneroximottagningen. Jag förklarar vägen för henne och hon går vidare med orden: Tack för att du tog dig tid att visa vägen! Jag önskade henne lycka till och promenaden gick vidare.

  • Mot oss kommer en man som till mig säger: "Bon jour, Madame!" Jag svarar: "Bon jour, Monsieur" och vi utbyter lite artighetsfraser på franska tills min franska tar slut. Vi övergår till engelska för att sedan hålla oss till svenska. En mycket artig och belevad man som ursprungligen var från Libanon berättade han. Vi stod och pratade en liten stund tills daghunden blev otålig och vi skildes åt. Han hade levererat bildelar till företaget på hörnet där vi stor. 

  • En bra stund senare på hemvägen såg jag ett par stå och se väldigt vilse ut. Ni vet typen som tittar på kartan, ser sig omkring och tittar på kartan igen och verkar inte mycket klokare. Jag tror de kallas turister och de är många nu. Jag frågade om de ville ha hjälp och de ville det. De skulle se en match i Partille Cup och de kom från Danmark. Dit de skulle var det absolut inte gångavstånd, så jag rådde dem att ta spårvagnen. Det var lite kul att få tala danska igen. Det var verkligen längesedan.

  • Ett annat par kom på cykeln och körde upp på trottoaren och vi nästan krockade med varandra. Det visade sig att de också var inblandade i Partille Cup och kom från Malmö och eftersom det är min hemstad så pratade vi lite om det. De letade efter Systembolaget och det var bara runt hörnet.

  • Sista mötet var med Ellen, daghundens kompis, en chokladbrun labrador som inte går någonstans innan de hälsat. Hon är stor och lite rund och går dit hon vill. Då är det bara för hennes matte eller husse att hänga med.

Så kan det gå till på en hundpromenad...





1 kommentar: