tisdag 21 juni 2011

Varför är det så?



Jag har länge undrat varför man har högre status om man är morgonlärka, än om man är nattuggla. Nattugglor anses vara slöa, lata drönare, som aldrig gör nåt vettigt eller får något uträttat. Detta är nu historia och gamla kunskaper (som om det någonsin varit det - kunskaper alltså). Det här beteendet tillhör det gamla bondesamhället och hör inte hemma i vår digitala tid.
Men nu är det ändrat!






Nu är det slut med alla glada tillrop om "Morgonstund har guld i mun(d)". I fortsättningen kommer alla skolor att börja kl. 11 och alla arbetsplatser förbjuds vid vite att tvinga sina medarbetare att börja jobba före kl. 10.

NU anses det vara mycket bättre att orka vara uppe länge och sätta igång stora projekt, tänka stora tankar och planera tillvaron!
Det nya budskapet är:


NATTUGGLOR HAR ROLIGARE! SENAST VINNER!

7 kommentarer:

  1. Som en annan nattuggla har jag också funderat över det. Morgonpigga maffian. :-((

    När jag jobbade jobbade jag i stort sett alltid långa arbetspass och kom sällan hem före midnatt, för det mesta runt ett-tiden. Efter de vanliga timmarnas rutiner för att varva ner osv (som alla har efter jobbet) så brukade jag komma i säng vid 3 - 4. Därför försökte jag naturligtvis alltid få läkarbesök och sånt förlagda till eftermiddagarna. Nästan varje gång fick jag höra samma sak. "JAG har minsann varit uppe sedan 5..." eller när det nu var de gick upp och gjorde frukost till alla. Att slutat jobba 7 - 8 timmar efter dem, var ingen ursäkt för att inte vara uppe i ottan. Börjar man jobba 7 på morgonen är man en bättre människa. En hederlig människa sover på natten...

    kramis till både Drottningen och till Nattugglan från lillie

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Jag blir också så trött på dessa "Bror Duktig"-fasoner. Alltid måste de skriva en på näsan när de steg upp, vad de gjort och sen ska vi alla beundra dem för det. Det de gör faller sig bara naturligt för dem - det är ingen prestation!
    Under alla mina år i skolan fick jag kämpa mig upp kl.6 för att kunna börja lektioner kl.8.00 för elever som oftast var tröttare än jag var. Vilken inlärningssitution!!
    Det som vi gjorde då var verkligen en prestation. Det är som om vi skulle tvinga upp morgonlärkorna kl. 3-4 på natten och tvinga dem till jobbet. Det är på snudden till diskriminering. Man föds till nattuggla eller morgonlärka och det kan man inte ändra på genom att t.ex. "gå och lägga sig tidigare".
    Det är ungefär samma som att säga att det är bättre med bruna ögon än gröna. Absurt!
    Kramar och nosbuffar till Kajsa och Maurice

    SvaraRadera
  4. Äntligen höjdes min status :)) tack och jag borde vinna hi hi..

    SvaraRadera
  5. Tack för den. Här har du också en äkta nattuggla. Jag vet inte hur många gånger folk har försökt att "bota" mig och få mig att inse att man måste gå och lägga sig kl 22. Det är ju då jag blir som piggast. Jag är helt övertygad om att alla har en egen kroppsklocka inom sig som styr när man ska vara vaken och när man ska sova.

    SvaraRadera
  6. Sandra:
    Du har högst status nu!! Grattis!

    SvaraRadera
  7. Cicki:
    Du har alldeles rätt. Vi nattugglor har en kroppklocka som har lite längre dygn än 24 timmar och morgonlärkorna har lite kortare.
    Men vi vinner...

    SvaraRadera