tisdag 30 juni 2015

Vad ska ni göra på semestern? Åka till Borås!

Det är en fråga som man får nu i juni. Jag kan tala om att i år har vi inga planer alls utan tänkte bara vara och göra små turer i trakterna - i närområdet, som det heter nuförtiden.
Nåt jag verkligen ska göra är att åka till Borås!
Ja, du läste rätt! BORÅS! Är det en semesterstad?
Det kan det absolut vara.
Jag vill åka dit för att bl.a. se Lars Wallins utställning Fashion Stories 
Fashion Stories bildkälla
och utställningen Re Rag Rug på Textilmuseet.
Kanske också  Broderiutställningen om 50-och 60-talsbroderier på Stadsmuseet hinns med.

"Gräshoppan" Ingrid Dessau Foto: Thomas Harrysson
Om jag får sällskap av maken då blir det förstås en heldag i skulpturstaden Borås.
Konstnär: Fredrik Wretman bildkälla
Det ordnas skulpturvandringar, men jag som har lite svårt för gruppaktiviteter tänker istället lyssna på appen och gå ensam.
Jo, det finns en app att ladda ner så att man blir guidad på egen hand och det kommer nog att passa mig mycket bättre!

Nåt jag aldrig missar när jag är i Borås är fina hantverksbutiken Vävkompaniet. Där finns det allt möjligt och de har alltid utställningar av lokala konsthantverkare. Väl värt ett besök!
Jag går aldrig därifrån tomhänt, om det så bara är några meter Fantti. Ett garn som är så tjockt att det bara är 9 m/100 g och som finns i hur många färger som helst!
bildkälla


2 kommentarer:

  1. Min fina bloggvän walkaboutsweden/Barbro, hon har verkligen visat hur enormt mycket det finns att titta på i just Borås! Jag hade inte en aning om detta tidigare! Jo, det blir säkert hur trevligt som helst!

    SvaraRadera
  2. Jag har sett hennes bilder också. Hon tar helt fantastiska foton och jag ser fram emot en dag i Borås - faktiskt!

    SvaraRadera