torsdag 24 juli 2014

Vi hade i alla fall tur med vädret

bildkälla
Idag var jag hos min "Nurse Ratched" igen och mina värden var så bra.

Långtidsblodsocker 39 (i feb 51 ska ligga mellan 31-50)
Fasteblodsocker 6,9 (tyckte hon var lite högt, bör ligga mellan 5-7)
Blodtryck 130/80 (lägsta på flera år)
-15 cm i midjan
- 9 kg (båda värdena sedan november)
Urinprov utan anmärkning


Hon var väldigt nöjd med allt, men inte med sättet jag uppnått det på. Jaja, jag låter henne prata, går inte in i diskussioner med henne och går hem jättenöjd. 

Båtturen tyckte vi väl var sådär. Det var inte så mycket nytt för oss som redan bor i stan, men det var kul att komma ut till Vinga. Där fläktade det härligt och längre ut kommer man inte i Göteborg.



På Lilla Bommen utgår de allra flesta turbåtar.
Vår båt hette m/s Glenn."Alla heter Glenn i Göteborg"

Det var ganska många som ville åka med, men platserna
var begränsade. Det gällde att ha biljett i förväg.

Vi satt ganska trångt och guiden var inte så bra,
men vi hade tur med vädret.
Det är vackert i södra skärgården.

Vägen upp till Vinga fyr är snitslad, men det är svårt att gå vilse.

Kaprifol är Bohusläns landskapsblomma, men trots att Vinga ligger i
Västergötland så växer det mycket kaprifol i skärgården och även björnbär.
Fyren ligger vackert och är 29 m hög. Den byggdes 1890
och Evert Taubes pappa var den förste fyrmästaren

 här 1883-1905.Här växte lille Evert upp med sina 12 syskon.

Båken är 24 m hög och vackert rödmålad med Falu rödfärg.
Den har stått här sedan 1857, men första fasta båken kom
1606 på Karl den XI:s befallning. År 1646 byggdes en stuga
åt den förste båkvaktaren Torkel Smed.

Man kan gå upp i fyren mot en "mindre" avgift.
Det gjorde vi inte eftersom båten snart skulle gå tillbaka.

10 kommentarer:

  1. GRATTIS säger jag, till allt! Fantastiskt bra gjort av dig!!

    SvaraRadera
  2. Elisabet:
    Tack snälla du! Det känns väldigt bra och nu är det bara att köra på! :-)

    SvaraRadera
  3. Tillykke, du er bare så sej, hvor er det flot !

    SvaraRadera
  4. Miri:
    Tusen tack, Miri, jag kämpar på!

    SvaraRadera
  5. Tänk jag blir så irriterade på alla dessa gamla stofiler inom diabetesvården som inte kan ta till sig den nya forskning.
    Gång på gång visas samma sak i nya studier/forskning:
    kolhydrater i mängd skall undvikas!!

    Jag är så glad för din skull och dina fina värden!

    Fortsätt så.

    afBabs på Insta.

    SvaraRadera
  6. afBabs:
    Ja, att de får hållas!!!
    Det ligger antagligen mycket pengar och prestige bakom. Jag skulle dock hålla dem högre om de kunde ta till sig forskningsrön och ändra sina kostråd! Då skulle många bli mycket friskare och leva längre.
    Men jag är så glad att jag började med LCHF och tänker då inte sluta.
    Jag kämpar på - det har ju gett finfina resultat hittills!

    SvaraRadera
  7. Anitha i Bureå28 juli 2014 kl. 10:07

    Om din diabetessköterska fortsätter att vara omedgörlig kan du tala om för henne att hon bryter mot patientsäkerhetslagen 7§ kap 5.
    "När det finns flera behandlingsalternativ som står i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet eller när det finns olika hjälpmedel för personer med funktionsnedsättning tillgängliga, ska den som har ansvaret för hälso- och sjukvården av en patient medverka till att patienten ges möjlighet att välja det alternativ som han eller hon föredrar."

    SvaraRadera
  8. Anitha i Bureå:
    Tusen tack för tipset! Det ska jag visa henne!

    SvaraRadera
  9. Grattis till det mer hälsosamma livet!
    Jag som blev i stort sett av med min besvärliga astma och helt av med rethostan som jag har haft i trettio år, tack vare lotorpsmetoden med andningsmassage och ny andningsteknik, fick bara ett snett halvfnys från astmasköterskan på VC. "Finns inga bevis" sa hon. Trist. Att andas rätt är ju ingen farlig metod...

    Eftersom jag inte är så jätteförtjust i kött men älskar rotfrukter och frukt, passar inte LCHF mig. Däremot har 5:2 kommit in i mitt liv för att stanna. Jag går lätt upp i vikt, så jag räknar med att få hålla på, i alla fall med 6:1. Första året har snart passerat, och jag är så nöjd om jag kan hålla mig kvar där jag är. Och så slipper jag tänka på mat....

    SvaraRadera
  10. Bloggblad:
    Det vore inte så dumt om vården började lyssna mer på sina patienter och försöka förstå vad som händer i forskningen.
    Det är härligt att du bklivit av med din astma och mår så mycket bättre. Det är ju ändå det som betyder nåt här i världen!
    Så länge som man hittar det som passar en bäst, så kan ingen annan komma och tycka...
    Må så gott!

    SvaraRadera