söndag 5 juli 2015

Söndag

Jag sitter i skuggan på balkongen och kikar ut mellan spjälorna ner i parken.
Luften står still sånär som på en enstaka liten vindpust och några har lagt sig på filt nere på gräset.
Jag fattar inte hur de orkar ligga där. Det blir hett som i helvetet och solen gassar rakt ner.
Någon vallar sin hund, någon leker med sina barn och några sitter i skuggan och
dricker kaffe och pratar. Jag älskar det här parklivet!

Själv dricker jag mitt kaffe, inte med Kron, men med smör, kokosolja och idag har jag pepparkakskrydda i. Det är praktiskt kaffe och pepparkaka i ett! Det borde ni prova!
En av mina favoritmuggar - inte för utseendets skull utan för
formen, som gör en så god att dricka ur och hålla i.

Bakom  mig ligger Shiva på "sin" bänk och njuter och vill bli kliad på magen hela tiden,


 och några blomflugor besöker mina lavendel i balkonglådorna.

Mitt jordgubbsland

Min utsikt! Humlen klättrar uppför spaljén, kryddträdgården frodas i stora krukan
och tomaterna har fått komma ut på den vanligtvis blåsiga balkongen.
Inifrån vardagsrummet hör jag motorljud. Det är "brumtävling"- Formel 1 och det vill G. inte missa.
Vi hade funderingar på att ta oss ner till Trädgårdsföreningen och se på alla rosor som slagit ut i Rosariet, men det är för varmt för att röra sig längre sträckor. Kanske i morgon...

Om en stund ska jag jobba lite. Klippa till ett linne i turkos linne, som sedan ska sys och skickas iväg till Varberg, men när det är gjort ska jag ta mig lite semester tillsammans med maken.

Några direkta planer har vi inte och det är verkligen semester för mig - att göra det man har lust till just den dagen och vill man inte göra nåt så låter man bli! Passar mig utmärkt!
Som drabbad av utmattningssyndrom har jag ju lite svårt med planer och inbokningar. Det kan stressa mig något fruktansvärt, även roliga saker.

Gomiddag!




4 kommentarer:

  1. Och tänk, så bra att den insikten har nått dig! Om någon skulle fråga mig hur min drömsemester ser ut, så är det INTE att flänga jorden runt och hinna med så många måste-sevärdheter som möjligt, nej, att hyra en stuga nära havet, inget märkvärdigt .,. gärna på Själland .., ha goda vänner i en stuga intill .., äta god mat och dricka gott vin ..., läsa en bok .., precis så! Ditt balkongliv låter ljuvligt. När man har den utsikten och hela alltet inom räckhåll. Ni har ju Bohuslän ..., ack, vilken våt dröm!

    SvaraRadera
  2. Javisst är det bra! Det kommer att bli härligt och om det blir regn nån dag så gör det inget heller. Det finns ändå nåt att hitta på! Sticka, sy, läsa och se gamla filmer eller kanske gå på nåt av stadens alla museer.

    SvaraRadera
  3. Eftersom den perfekta semestern för min man stavas: BÅTEN, så planerar vi inte något utan åker ut på dagstur när det är bra väder, stannar hemma och slöar i övrigt, fast försöker få undan en del nödvändigt då mellan vilopauserna.
    Men jag är sugen på en liten biltur för att se något annat, det spörs om jag får igenom min önskan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att du, hur det nu än blir med båt och biltur, får en underbar sommar!

      Radera