torsdag 16 mars 2017

Dagen idag

På mitt jobb idag har jag bl.a.:

  • druckit kaffe och läst morgontidningen med min elev
  • repeterat veckodagarna på franska
  • hälsat på de nya lammen 2 dagar gamla - två vita och ett svart
  • kliat Sonja i pannan - Sonja är mamma till Astor, den lille tjurkalven
  • försökt reda ut varför det blir årstider och varför Kopernikus blev osams med katolska kyrkan
  • stickat med eleven och ätit kokt lax till lunch
  • talat med rektorn och skolpsykologen om vad som ska hända de två kommande veckorna
  • samordnat undervisningen med två av elevens lärare, som befinner sig på en annan skola
  • försökt få ett login till nätverket
  • klappat Torsten - den röda katten
  • fått reda på att kungen i Bhutan är 38 år och far till en ettåring
Varje dag händer det nåt nytt! 
Mitt jobb har förlängts  fram till påsklovet! 

Bhutans kung Jigme Khesar Namgyal Wangchuck och drottning Jetsun Pema
bildkälla



8 kommentarer:

  1. Nu har jag nog missat nåt, är du i skolan eller har du en privatelev?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har enskild undervisning med en elev i 6:an, som behöver extra stöd efter att ha varit hemma i 6 veckor av olika pedagogiska och sociala skäl. Eftersom den lilla skolan är så trångbodd så håller vi till på en 4H-gård en bit därifrån. Hen ska så småningom slussas tillbaka i klassen, men långsamt och försiktigt!

      Radera
  2. Svar
    1. Ja, det känns väldigt bra! Jag gör bara det roliga, dvs undervisar och har inget ansvar för planering, föräldrakontakter, betygsättning, konferenser, rättning av prov och allt det där andra som är så slitsamt för lärare.
      Tanken ör att eleven ska tillbaka till klassen i långsam takt, så jag får planering av de andra lärarna. Dessutom är eleven väldigt pigg på att vara i skolan och VILL, så det känns bra!

      Radera
  3. Låter som ett roligt jobb! För mig har det varit likartat, jag har sluppit alla konferenser och alla samtal, bara undervisat. Fast det har varit tufft med elever som anser sig kunna mycket mer än de kan och som tror att de i stort är fullärda...
    Mitt jobb tar slut nästa vecka. Då grupperas alla om och eftersom en del elever har "försvunnit" (inte gått upp i rök) så stuvas de om i färre men lite större klasser och då behövs inte vikarierna. Ganska skönt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är samma för mig. Min elev tror sig också kunna mer än vad han kan och det är ett problem. Tror t.ex. att han kan ett språk för attt han lärt sig 3 fraser.
      Mitt uppdrag varar två veckor till, men kan förlängas efter påsklovet. Får se om jag fortsätter. De tidiga morgnarna är inte så roliga!
      Ha det så gott!

      Radera
  4. Har du slutat blogga? Saknar din blogg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte slutat, men haft ett uppehåll! Nu är jag tillbaka i bloggvärlden!

      Radera