söndag 6 februari 2011

Herr Storpudel, Fröken Katt och paltkoma!

 Jag har inte riktigt hålla mig borta från bloggvärlden ändå. Jag har varit runt och läst lite och i fredags var det myskväll hos Caja, som jag inte ville missa. Vi var många där och det var just - mysigt! Många bloggare, som jag inte träffat förr.
Under veckan som gått har det hänt en del, men inget dramatiskt. Hela veckan har jag varit Matte Vikarius till Herr Storpudel, eftersom Matte Vulgaris (vanliga matten) varit i fjällen.
Plötsligt utökades djurbeståndet med 100%, men inga slagsmål har det varit trots att det var hund och katt. På nätterna hade jag en kattfröken i sängen och Herr Storpudel nedanför. Alla sov som "grisar"(!?) och det var rena idyllen, utom en natt...
i förra veckan, då tillfällige "mambon" kom hem kl. 3. Då gav Herr Storpudel till ett skall så högt att människorna, som sov så gott i sina sängar, hoppade rakt upp och ner igen. Det kan man kalla ett uppvaknande. Fortsättningsvis kom mambon hem tidigare eller sov borta. Han blev ju lika överraskad han.
Idag har Matte Vulgaris kommit hem igen och varit och hämtat Herr Storpudel. Nu är det fritt fram igen att komma hem mitt i natten igen. Jag har fått mig många promenader och det har varit bra för mig. Som tack för vikariatet fick jag en vacker mugg (Jag älskar vackra, stora muggar!) och en fin handduk från linneväveriet Ekelunds i Horred, med katter på. Se själva!



Vad övrigt? Lite nytt inne hos AnnaJohanna, men det får ni läsa där.

Söndagsmiddagen var delikat idag! Maken härstammar från Piteå och idag blev det hemlandstoner. 
Pitepalt enl. svärmors recept!!

med nykokta lingon...

...och stekt rimmat fläsk!

Det är sååå gott och nu går jag snart ner i paltkoma
.


4 kommentarer:

  1. Trevligt trevligt att få vara matte för en vecka, kanske är alldeles lagom? Fina presenter du fick, bra tips att ta med sig i framtiden för vår del... ;)
    Paltkoma är inget att leka med, hoppas ni kvickant till ;)
    Ha nu en skön vecka!

    SvaraRadera
  2. Hugan:
    Ja, det var precis lagom länge. Nu är jag ännu mer övertygad att jag inte är någon hundmänniska.
    Paltkoman är över, men nytt lär infinna sig idag, eftersom det blev ganska många över. Men, Guuuuuuuuud, så gott det är!
    Du måste också ha en skön vecka

    SvaraRadera
  3. Paltschwimmen kanske ni drabbades av men ack så gott det är med palt.Ha det så bra
    Catharina boendes utanför Piteå

    SvaraRadera
  4. Cathis stick och sy:
    Välkommen hit! Kul med nya besökare!

    Paltschwimmen var det!! Men det är ett lågt pris att betala för den goda palten. Jag gillar också leverpalt och blodpalt, nästan lika mycket som pitevarianten.
    Ha det så gott i Pitetrakten och Norrbotten"

    SvaraRadera