torsdag 9 juli 2015

Nåt roligt! Textil del 1

Onsdagens roliga var utflykten till Borås och Textilmuseet! Det hittar man numera i Textilhögskolans nya fina lokaler. Lätt att hitta och nära tåg- och busstationen.

Utanför huset finns skulpturen House of knowledge, av Jaume Plensa.

Man kan sitta inuti den och då ser det ut så här! bildkälla


Redan i entrén möts vi av en läcker klänning
Cloned frogs on gala-dress av William Sweetlove
"Den här skulpturen är gjord av belgaren Sweetlove. I sina skulpturer leker han ofta med tankar om pågående klimatförändringar och för att hjälpa evolutionen på traven klonar han ofta i sin konst. Materialet är plast och den röda färgen är karaktäristisk för Sweetlove, som använder sig mycket av de fyra grundfärgerna".
Skulpturen var bröllopspresent till Kronprinsessparet från Borås stad!

Vi går in och möts av flera utställningar, både permanenta och tillfälliga.  En handlar om tyger, mönster, funktion, användningsområden och produktion m.m. Intressant!
Här i "mönsteravdelningen" kunde man få höra kända designers
prata om sina mönster och idéer. 

Vad tycker du?


Så här fördelas produktionskostnaderna på en t-shirt!

Kostnader i USA och i  Bangladesh!
Klänning tillverkad av förpackningar från en familjs förbrukning
av kaffe och pasta under två månader. Designer: Johanna Törnqvist
                                       
Nästa rum innehöll Re Rag Rug
Ett experimentellt designprojekt som utforskar mattans sociala och ekologiska hållbarhet av formgivarna Katarina Brieditis och Katarina Evans.
12 jättefina mattor alla i återvunnet material, som var alldeles fantastiska att få se i verkligheten.


Trasmatta, som inte är gjord av vanliga trasor...
...utan av ylletröjor från Myrorna, som filtats och lagts i bårder och olika mönster.

Det fanns stickade mattor i flera former...

och virkade mattor...

och den här mattan, "Konfetti" är tillverkad av små trianglar som blev över när alla de andra mattorna var klara.

Tygbitarna är lagda intill varandra och sydda fast. Vilket arbete!
Jag tyckte utställningen var väldigt fin och om man är intresserad av textil och design så är den verkligen sevärd.
Den håller på tills den 30 augusti. 

4 kommentarer:

  1. Jätteintressant! Den skulle jag gärna vilja se. Men jag kommer nog inte så nära Borås att vi hinner med en omväg dit...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var verkligen fin och jag tyckte om att det fanns info på alla möjliga vis - både guidade visningar, videos och tydlig texter. Inte de visitkortssmå lappar man ser ibland på museer.
      Är du på väg västerut?

      Radera
  2. Tack för fina bilder! Dit ska jag åka, den saken är säker! Det här med finast och fulast håller jag inte alls med om ,-) Jag tycker att dom två översta på fina-raden inte alls platsar där ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte heller att de var så fina, lite för mörka och murriga för min smak. Jag vet inte heller hur de kommit fram till vilka som är fina och fula.
      När du är på väg till Borås, så hör du förstås av dig så att vi kan ses, om än en kort stund! Annars...

      Radera