måndag 12 september 2016

Lite sommarbilder från Gôtebôrg


I juli när det var som varmast turistade vi lite på hemmaplan. Vi tog bl.a. Älvsnabben ut i hamnen och såg stan från älvsidan. Här ses höghusen i Majorna


Parkeringsbåten nära Stenpiren heter förstås P-arken - vad annars i den här stan?



Fina Chalmershuset på Lindholmen - "Kuggen"


Lilla hamnen vid Slottsberget


Ännu inte helt klar muralmålning på Magasinsgatan - "The Braided Sisters" från Artscape 2016. En gatukonstfestival där konstnärer från hela världen gjorde Göteborg vackrare med sina målningar!

Los Angeles-baserade konstnären Allison Torneros går under namnet Hueman, och kan ses på offentliga väggar och gallerier över hela världen.
– Men det här är mitt första besök i Göteborg och Sverige så det är väldigt kul att vara här, berättar hon.
Hennes verk, över två väggar, som hon uppför i början på Magasinsgatan nära Grönsakstorget kallar hon ”The Braided sisters”.
– Det jag tänker på när jag tänker på Sverige är flätor i håret, som jag även gillar att ha själv. Men sedan hur det skulle utföras och se ut bestämde jag när jag kom hit och såg väggarna.
bildkälla
Så här ser det färdiga konstverket ut!



På Götaplatsen blev Poseidon omgärdad av en labyrintträdgård med sittplatser och frodig växtlighet.


Här kunde man byta växter eller ställa dit såna som man tröttnat på - Återvinningsboden


Inte bara blommor och buskar på Götaplatsen utan också squash och kronärtsskockor...


...och allt var så fint ljussatt på kvällen. Ett fint projekt för både infödingar och turister!

PS Min mobiltelefon är fortfarande på rehab - därav bildtorkan här!

2 kommentarer:

  1. Tak for at dele ud af din by :)

    SvaraRadera
  2. Ibland när jag ser bilder från olika ställen, så känns det som om jag varit där!
    Ha det så gott, Miri!

    SvaraRadera