fredag 11 januari 2013

Språkfredag


Jag blir riktigt upprymd när tidningen "Språk" kommer. Den är helt i min smak och om man gillar språk, att läsa om språk så kan jag varmt rekommendera en. Dagens tidning innehöll som vanligt massor av olika artiklar om språk och den som jag läste allra först var den om alla nyord 2012.
T.ex memil


 Här i Göteborg är de ganska många. Känner du någon memil?

eller vad sägs om "ogooglebar"? En intressant konstruktion. Kanske bloggmadamen i gula huset har hört det?

Man kan också läsa om negationer, bl.a. "o", som sprider sig allt mer och i allt fler sammanhang.
Numera sägs t.ex allt oftare ostabil istället för instabil och...nej, ni får läsa själva. Tidningen finns i Pressbyrån och på de flesta bibliotek, om man inte vill köpa den.
Men det finns ju inte bara nyord i "Språk". 


En bokrecension som tilltalade mig alldeles särskilt var den här.

PS Den goda mackan bredvid SPRÅK är mitt fröknäcke. Gudomligt gott!

2 kommentarer: