lördag 2 mars 2013

Nostalgibok

Alla bilder är från boken, tagna av Albert Håkansson

I uppmuntringslotteriet hos Hallands bloggmadam nr.1 vann jag häromveckan första pris: Nostalgiboken - godis. 
Vilken bok! Det fanns en massa bilder på och berättelser om godis och glass från 50-talet och fram till 90-talet och vilken nostalgitripp det blev för mig.

Hur många är vi inte som fått Emsertabletter i varm mjölk när man var förkyld och hade ont i halsen?



Min mamma var rökare och hade alltid minttabletter i handväskan. Ibland hade hon Figaro men ännu oftare var det vita Läkerol. Jag minns hur hon brukade tvinga mig att ta två på vägen till skolan för att jag "åtminstone skulle få nåt i magen" (jag åt aldrig frukost). Än idag kan jag känna mentholsmaken med en lätt anstrykning av parfym.

Pelle Svanslös kulor var ofta hårda och inte så goda, men roliga att äta eftersom man fick  en färgglad tunga av dem. Däremot tycker jag fortfarande mycket om violpastillerna och köper dem då och då.

Sånt här godis är väl inte alls ok numera, men på 60-talet kunde man få godiscigaretter i både choklad, tuggummi och lakrits. Förpackningen var förvillande lik "riktiga" cigarettpaket och runt om godiset fanns det tunt papper, som alltid fastnade på själva godiset. Man fick stoppa hela i minnen och sedan spotta ut pappersbitarna efterhand som de släppte.

Biogodis? Trix var min favorit


I boken finns också recept om man vill göra sitt eget godis; både Dajm, polkagrisar och gräddbullar
Det här var en mycket rolig bok, som jag kommer att bläddra i flera gånger till! Tack uppminstringslotteriet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar