lördag 26 april 2014

"Trädgården"

Det slog mig idag att här firar vi fortfarande både jul och påsk.


På köksväggen hänger mammas julbonad, som hon sydde 1959. 
Jag tycker så mycket om den, så egentligen skulle den kunna få hänga uppe året om. 
Men det kanske ändå är dags att ta ner den. Kanske redan idag?


Och här står det indianinspirerade påskriset i sin fina bringare, som Annika hittade och fick mig att köpa på Stadsmissionen då hon var här i november. Den är perfekt till påskris, men det får nog också ut nu.

För oss som inte har ett växthus eller ens en trädgård att odla i, men ändå vill ha jord under naglarna, får balkongen gälla som miniträdgård. I en jättestor kruka har jag en liten vårträdgård där det blommar tulpaner, primula och den här fina narcissen...


tillsammans med den här fina dubbla påskliljan.


Det kliar i fingrarna efter jord och plantor. Pelargonplantorna är på härdning ute på bordet. Så mycket härdning blir det kanske inte när det är 18 plusgrader. Snart ska de ner i balkonglådan!


Igår fyndade jag också! På Lidl såldes det jordgubbsplantor, 6 st för 50:-, och det kunde jag inte motstå. Jordgubbar är det bästa jag vet och kanske, kanske vill de växa i låda. Det är ett experiment.


Men lite hoppfull blir jag när jag ser att det redan finns både blommor och knoppar.




Från balkongen har vi utsikt mot parken och nu börjar den verkligen upp. Folk har börjat ligga på filt och sitta i solen och läsa och plocka ut grillar. Mindre härligt är det äckliga oset av tändvätska. Jag får huvudvärk av den och jag förstår inte varför man envisas att tända med tändvätska när det finns så bra och mer miljövänliga alternativ.
Nåja, vi har sommar här och snart är alla träden gröna. Då ser vi inte husen längst bort utan bara grönt!
Det är härligt!

2 kommentarer:

  1. Så fint, så fint! Jag kommer inte ens ihåg var balkongen befann sig ...? Vid vardagsrummet?

    SvaraRadera
  2. Javisst, vid vardagsrummet. Helt rätt!
    Och snart kan eftermiddagssolen leta sig dit också! Det gillar både Shiva och jag!

    SvaraRadera