tisdag 9 februari 2016

Fastlagssrulle

Idag är det fettisdagen och så ska man äta fastslagsbulle eller semla, som det heter i större delen av Sverige.
För min del blev det ingen fastlagsbulle utan en "fastlagsrulle".
Jag hittade ett recept hos Erika, som jag provade. Hon kallade det "semmelwrap" och den provbakade jag idag!
I ugnen såg de ut som de kunde explodera när som helst.

De är helt lchf och bakas med mandelmjöl istället för vetemjöl; mandelmassan görs med mandelmjöl och vispgrädde och det blev en ganska bra ersättning för en vanlig fastlagsbulle. 
Jag har ett recept på bullar också, men jag tycker att de blir så torra och kompakta. Då var de här "pannkakorna" bättre.

Väl ute ur ugnen sjönk de ihop och blev vackert platta.

      Sen var det bara att lägga på den hemgjorda mandelmassan.

På med vispgrädde - rulla ihop - ät! 

Vill du också prova? Här är receptet:


SEMMELWRAPS (LCHF)
4 st

Pannkakswraps:
25 g (0,5 dl) mandelmjöl
1,5 msk fiberhusk
1 tsk äkta vaniljpulver
Knappt 1 krm salt
4 ägg
1,5 dl vispgrädde
0,5 dl vatten
lite kardemumma

Mandelfyllning:
75 g (ca 1,5 dl) sötmandel
Ca 0,75 dl vispgrädde
2 krm äkta vaniljpulver
Sötning efter eget tycke (jag använde Sötströ)

1,5 dl vispgrädde

Gör så här:
Pannkakswraps: Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Vispa ner äggen och vispa sedan ner grädden och vattnet. Låt svälla i ca 10 minuter. Klicka ut smeten i fyra högar på bakpapper på två plåtar och platta ut till runda pannkakor. Grädda i 5-10 minuter i 200 grader (varmluftsugn) tills pannkakorna fått fin färg, håll koll så att de inte bränns. Låt svalna.

Fyllning: Finhacka mandeln (vill du inte ha bitar i fyllningen kan du mala mandeln istället eller ta mandelmjöl). Blanda med vaniljpulver och tillsätt grädde till konsistensen blir lös men inte rinnig. Söta efter eget tycke.

Semmelwraps: Dela upp mandelfyllningen på pannkakorna. Bred ut mandelfyllningen så att det blir som en bred sträng tvärs över pannkakan. Vispa grädden och klicka eller spritsa ut den över mandelfyllningen. Vik upp kanterna på pannkakan, om de inte fäster av sig självt kan man ta lite grädde att trycka fast kanterna med.

6 kommentarer:

  1. Här åts inte en enda semla igår, men det har vi å andra sidan gjort tidigare så ... ,-)

    SvaraRadera
  2. Egentligen spelar det väl ingen roll när man äter det, men helt utan vill jag då inte vara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men skäms! Det spelar väl en väldig roll... Hm! Fnys!

      Rättning i ledet!
      ;-)

      Radera
    2. F´låt, f´låt...*hukar, rodnande bakom skämskudden - naturligtvis gör det det!

      Radera
  3. Jag ska tipsa dottern som kör lchf!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gör det! Om man utesluter kardemumma och vanilj så kan de bli bas till Langos eller liknande!

      Radera