torsdag 4 oktober 2012

VARNING!

Inspirerad av Elisabeths bilder från sin "lilla runda" med hunden Harry ska ni nu få gå med mig på min "lilla shoppingrunda" på vår gata i stan (och några kvarter i närheten).
Men jag vill varna för att det blir många bilder! (Alla är klickbara.)
Nu går vi...

Göstas radio har funnits i "alla tider" och är "still going strong"

Min lokala Zooaffär

Skomakaren är från Libanon och den absolut bäste i stan. Oftast är det klart att hämta samma dag eller dagen efter och  priserna är låga. Herrfrisören brukar sitta utanför i solen på sommaren och dricka kaffe i väntan på kunder.



Konditoriet som bakar allt med smör och i stenugn

Längs med vår gata i stan ligger det många små butiker
och i slutet ligger svartrockarnas högborg. En söt kyrka på insidan i vitt och ljusblått, men prästerna där kan få  en julbön att kännas som en långfredagspredikan.


Spårvagnarna kommer och går hela tiden. Faktiskt fler "vagnar" än bussar - plingeling
Gamla biografen "Flamman" hyser nu finska pingstvänner. Här är entren till  den forna bion.



Själva huset är ett vackert funkishus och i lokalen med trappan till höger har det funnits Systembolag, Post men nu finns pingstkyrkans loppis där. 

Går man vidare söderut kommer man till torget, där det är torghandel tis-lör.

och färsk fisk kan man förstås köpa här också - det är vi bortskämda med på västkusten. När man handlar här bjuds man alltid på en färsk räka.

Den lokala skobutiken besökte jag idag. Ett par nya skoband behövdes.

Höstens kängor hade dukats upp - bara svart och brunt :-(

...men ett par röda fick lysa i sin ensamhet. Jag vet vilka jag skulle ha köpt - ja, de röda. För övrigt var det bara gummistövlarna för barn som hade lite färg annars var det dystert.

En bit längre ner ligger den relativt nyöppnade frukt- och grönsaksaffären. Innehavarna är invandrade från  Turkiet (Kurdistan) och har ett fantastiskt utbud. Otrolig service får man också. En dag då jag hade daghunden med mig, ställde sig ägaren med hunden utanför medan jag handlade. Han fick en stor kram av mig.

Fullt av höstens frukter utanför.

Ja, vi fattas ingenting här.

Ett litet skrädderi finns det med. Förr kunde man lämna in kem-tvätt här också.


Kommunikationerna  är många här. Både järnvägen och E6 går rakt igenom stan. Ofta är det trafikinfarkt.

Söderut ser man Liseberg (Pariserhjulet - svart pil) och Lisebergstornet (röd pil). Det är faktiskt inte långt bort.

Spårvagnsstallar och vid pilen ser man lite grand av Ullevi.


Fina och dyra terasshus klättrar uppför berget. Det är kuperat i stan. Den här backen cyklar jag inte uppför.

Nu kan man tro att vi är i skogen, men detta är en liten gångväg bara. Det luktar skog i alla fall.


Växtkraft under asfalten


Den här lokalen var vi spekulanter på, men mannen som visade oss den var inte så trevlig och tyckte att vi skulle bestämma oss fort "eftersom vi har många som är intresserade". Jo pytt, den står fortfarande tom. Bredvid ligger pantbanken.

Allt för kropp och själ - thaimassage, ekologiska matvaror och träning för kvinnor.


Så vi var tillbaka hemma igen.

Om ni orkade ända hit är ni värda en kopp kaffe.

8 kommentarer:

  1. Gillar den härliga designen på pingstkyrkans rundade vägg.

    Men näst sista bilden begriper jag inte. Är den ens åt rätt håll?*kliar mig i huvet*

    SvaraRadera
  2. Cecilia N:
    Jag såg att vissa bilder blivit felvända, men det är rättat till nu. Det är vår trappuppgång.
    Pingstkyrkans hus är underbart och det finns en riktig "Hollywoodtrappa" inuti, så går längs med fönstren på utsidan.

    SvaraRadera
  3. Härligt, tack för den promenaden!! Och tänk, så roligt att bo i ett område med så mycket "annorlunda"-grejer .., så skulle jag gärna ha det också (men jag vill bo här också ..).
    Du är liksom mitt i världen.
    Och ja, tack .., gärna en kopp kaffe. Har du kvar några bullar? Ja, men då tar jag en sån också ,-)

    SvaraRadera
  4. Så lätt det blev med trappbilden när den hamnade rätt!

    Fantastiskt tjusig trapphall faktiskt.

    *räcker fram koppen för påtår*

    SvaraRadera
  5. Elisabeth:
    Här trivs vi jättebra, men det är ju heeeelt annorlunda mot där du bor!
    Ta en bulle till!

    SvaraRadera
  6. Cecilia N:
    Har du mjölk i kaffet?
    Trappuppgången är fin, men inte lika tjusig när man kommer upp en våning.
    Dessutom är det olika marmorplattor vid trappan och ovanför trappan. Den snåle f.d. ägaren kom över ett restparti.

    SvaraRadera
  7. En intressant promenad och man slukar nyfiket i sig alla bilderna! En vardagsinblick genom en annan persons ögon är alltid spännande.

    SvaraRadera
  8. Bara socker, tack.

    Den snåle husägaren här (dvs jag eller var det maken?) har olika krusidullform på balkongräckets brädor på olika sidor. Man behöver ju bara byta ut de som var ruttna och så hade de inte den formen på affärn längre.

    SvaraRadera