onsdag 20 februari 2013

Sjuk?


Sedan flera månader har jag ont i kroppen. Inte så att det värker, mer då som träningsvärk. Det känns stelt och när jag rör mig gör det ont och känns också ömt. Min kollega tror på spänningar och stress och kanske har hon rätt.
Nåt annat som drabbat mig är nån slags utslag. Det började som tre röda fläckar på ena armen, som senare torkade och en hudflaga trillade bort och sedan bleknade de röda märkena bort. Jag tänkte inte mer på det, men såg lite senare att liknande fläckar kommit på benen och enbart på benen.
De kliar inte, mer än pyttelite i läkningsfasen, men jag blev lite oroad av att det kom nya hela tiden - och på benen. Enstaka kom på magen och på andra ställen, men för övrigt var det lokaliserat till benen. 
Det ser ganska fult ut och jag gick därför till vårdcentralen. 
Läkaren där skakade på huvudet och skickade en remiss till Hudkliniken. 
Väl där träffade jag en jättetrevlig läkare, Johanna, som tittade och tog ett hudprov för vidare analys och jag gick hem inte mycket klokare.
 Läkaren ringde efter några veckor och sa att nåt blivit galet och det behövdes ett nytt prov..
Häromdagen var jag där och det togs också en hel massa andra prover för att försöka komma på vad det är.
Utslagen är mest på benen och kliar inte speciellt mycket, men är röda och fula och jag vill gärna veta vad det är.
Hon hade nån teori, som hon var ganska säker på, om att det är någon form av psoriasis (det finns tydligen en hel del varianter), som utlösts av någon anledning, (stress?) men nu inväntar vi besked om resultat av alla prover och jag undrar om det finns nåt att göra nåt åt det.
Jag som aldrig haft problem med huden eller allergier av något slag är lite tagen på sängen.

10 kommentarer:

  1. Det är väl åldern .., tänkte jag säga och skrev det också ,-)

    Jag tycker att det dyker upp allt möjligt konstigt, ju äldre man blir.

    Hoppas att det löser sig, Ann!

    kram på dig!

    Marknadschefen.

    SvaraRadera
  2. Har jag skrivit kommentar här, tro?

    SvaraRadera
  3. Har du om det är borelia?

    SvaraRadera
  4. Jag är ju absolut ingen läkare, men... En kompis till mig led av Sarkoidos då hon hade det ungefär så som du beskriver det, med tillägg av svullnad kring några leder. Idag är hon frisk som en nötkörna!

    SvaraRadera
  5. Man kan få psoriasis av stress. Vi har inga former av allergier i min släkt, ändå fick jag psoriasis 2000. Det var av stress. Mitt sitter enbart under fötter och inuti händer. Numera känner jag ytterst sällan av det. Jag har en bra salva att ta till när det blossar upp, annars räcker det med vanlig Fenuril. Jag tar även Tavegyl när det blossar upp. Men det är ytterst sällan. På sommaren brukar det bli värst för mig. De flesta som har psoriasis har det värst på vintern.

    Värken kan nog vara spänningar. Du har ju förändrat ditt liv rätt radikalt och kanske känt både stress och press över hur det ska gå.

    SvaraRadera
  6. Här kan du se vart du har närmaste psoriasismottagning. De är kanonbra. Vi har en i Södertälje.

    http://www.psoriasisforbundet.se/behandling/behandlingsanlaggningar/vastra-gotalands-lan/

    SvaraRadera
  7. Kattis:
    Jag läste om Sarkoidos och det liknar inte riktigt mina symptom.

    SvaraRadera
  8. Cicki:
    Det som hon trodde att jag har heter pityriasis lichenoides och utläses av infektioner och psykisk stress.
    Jag avvaktar provernas resultat men det verkar som det kan vara det.
    Du har alldeles rätt i att det har varit mycket ända sedan i somras då vi började tänka på att flytta till lokaler och även privat har det ju varit både upp och ner.

    SvaraRadera
  9. När jag ser själva ordet "lichen" så ramlar några tioöringar ner. Det finns visst massor av sådana sjukdomar med det ordet i namnet. På badet är vi tre stycken som har det på olika ställen på kroppen. Jag har mina prickar på det mest intima stället. Då heter det "vita prick-sjukan" på svenska. Kommer inte ihåg den exakta latinska termen. Det är kortison och vaselin som gäller för mig.

    SvaraRadera