fredag 15 augusti 2014

Hästar i Nya Allén

Under Kulturkalaset i Göteborg kan allt hända.
Igår var jag ute och tog mina nya skor på promenad ner till stan och när jag passerar Gamla Ullevi är det trafikkaos i korsningen. Köer vid alla trafikljus och nervösa turister som inte visste vad som hände. Det visste inte jag heller, men när jag svänger ner på Nya Allén ser jag att tre filer raskt blir en och de andra är avstängda.
Jag frågar en kille varför och han berättar att det ska bli travtävling i Allén och att man som bäst håller på att lägga ut sand längre ner.
Jag tror knappt mina öron, men ser en massa dumpers, grävskopor och "trumlare" (på pitemål "vägabult"), som håller på att bygga underlaget till travet.
Och travtävling blev det!
bildkälla

Jag fick gå in om Trädgårdsföreningen för att komma fram och det var ingen sinekur. I Trädgårdsföreningen är det Barnkalas med allt man kan tänka sig att barn tycker är roligt. Clowner, byggskola, fiskedamm, regntunnel, ansiktsmålning och mycket mer - dessutom var det tre triljoner barn, föräldrar, mor- och farföräldrar, cyklar, barnvagnar och helt tjockt med folk. Dock inga hundar för hundar är förbjudna i Trädgårdsföreningen.
Jag gick INTE och såg på travtävlingen för då var jag redan hemma igen i soffan med stickningen.

Nu är det bara hälarna kvar. Stickade i Opal sockgarn


2 kommentarer:

  1. Låter spännande! Travtävling mitt i stan .., ungefär som reklamen för ATG där hästar springer rakt in i kontorsmiljöer!

    SvaraRadera
  2. elisabet:
    Ja,ungefär så var det nog! Det var Åbytravet som sponsrade tävlingen och enl. GP var det 20000 åskådare.

    SvaraRadera