tisdag 12 december 2017

Dagen före Lucia...

...känns det som om förkylningen har vänt. Äntligen ...kanske!

Anders och jag får lust att baka lite saffransbullar och det blir lite olika sorter. Han gjorde en deg, som skulle kalljäsa och jag gjorde en traditionell deg med russin i.

Anders skulle göra saffransgifflar av samma sort som man kan köpa på ICA fast förhoppningsvis ännu godare (han gillar verkligen köpegifflarna".)

Egentligen är de inte gifflar, utan Vegabullar försökte jag säga, men för honom och för Pågen är deras saffransgifflar gifflar, vilket de inte är enligt traditionellt bullbakande.
Jag kanske borde skriva till Pågen? Det är verkligen inte OK att förvirra ungdomar så!
Pågens s.k. gifflar bildkälla

Vegabullar bildkälla
Gifflar bildkälla

Hur som helst - saffransdegen kavlades ut och fylldes med smör, mandelmassa och socker och de blev tydligen jättegoda.
Anders "gifflar"

Sedan bakade jag ut lussekatter både med och utan russin, så om lucian kommer i morgon, så fattas vi inte bullar till kaffet!


Natten går tunga fjät...

4 kommentarer:

  1. Men åh så mysigt. Det känns som om ni har fin kläm på det här med viktiga traditioner (sådär som födelsedagsfiranden och lucia ;)).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ÄR mnysigt, bara orken finns! Jo, bak och julmat är ett måste hos oss och även födelsedags- och namnsdagsfiranden. Man ska fira så mycket man kan tycker jag.

      Radera
  2. Här var vi inte kläm på nånting, men det går bra ändå ,-)) Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå, Elisabet, det blir jul ändå! Jag brukar inte ha ork för allt som SKA göras men idag hade jag lite baklust och då gäller det att passa på. Kram på dig med!

      Radera