fredag 1 december 2017

Sagonallen fick vara med

Idag var det dags för bokläsningspremiär på förskolan och avdelningen Grodan!
Så spännande!
I entrén möttes jag av denna något buttra nalle.

När jag kom dit på förmiddagen hade en av pedagogerna valt ut en liten grupp barn som skulle få första tjing och få bli lästa för av den numera certifierade, diplomerade och auktoriserade sagoläsaren från Allas barnbarn.

Jag fick ett eget rum med en mysig soffa där jag och tre barn slog oss ner där och jag lade ut alla böckerna jag hade med mig. Jag presenterade böckerna och berättade vad de handlade om och barnen fick välja en och en.

Lille noshörningen Manne har lärt sig ett nytt ord och
lär sig vad som kan hända om man använder det allt för
ofta. Barnen tyckte att den var rolig - stora, färgstarka
bilder och lite text.

Den här blev också populär. Kritorna i kritasken skriver brev
till Hugo och klagar på lite olika saker. T.ex är gråa kritan
så trött på att alltid få färglägga stora saker som
elefanter och flodhästar och blir såååå trött av det.
Kan man kanske nån gång få måla lite grus som omväxling?


Sagonallen fick följa med och den fick sitta i knät på det barnet, vars valda bok vi läste. Det var bra att ha nåt att hålla i medan jag läste.

Sagonallen

Det var verkligen roligt att läsa och barnen skötte sig exemplariskt. Satt som små tända ljus, utom mot slutet då vi läst en bok, Morrison och hamsterjakten, som var aningen för lång för dem.

Morrison blir avundsjuk på den nya familjemedlemmen,
hamstern,och känner sig orättvist behandlad. Fina bilder,
men lite för mycket text för "mina" barn, men rolig!
Indelad i korta kapitel. Passar nog <4-5 år.
Men 45 minuter höll de ut och det tycker jag var bra gjort. De hade ju aldrig träffat mig förut och visste ju inte riktigt hur det skulle bli!

NU var det så att avdelningen Igelkotten också ville ha lite sagoläsning, så nästa vecka blir det några Igelkottbarn, som får välja böcker och vara med mig och Sagonallen i soffan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar