måndag 11 oktober 2010

Liten och rädd...

...är den här blåmesen, som jag just räddat från rovdjurets käftar. Katten Shiva lyckades få fatt i den här lilla på balkongen, medan jag var i köket. Jag hörde konstiga ljud och gick in i sovrummet. Där satt hon med pippin i munnen och när hon såg mig sprang hon iväg under sängen och vidare in i vardagsrummet. Där satte hon igång den grymma leken som katter gör med sitt byte, och det var då som jag kunde rädda den lilla fågeln. Den vägde nästan ingenting och låg stilla på rygg i mina kupade händer - chockad. Ena vingen hängde lite konstigt och jag satte ner den i en odlingskruka ute på balkongen.
Ganska snart flaxade den till och fick vingar och stjärt på plats. Efter 10 minuter tittade jag till den och då hade han flugit sin väg. Slutet gott - allting gott, utom för Shiva.

2 kommentarer: