lördag 15 januari 2011

STORARTATs idé

Jag har i några dagar suttit och tänkt och funderat på vad jag vill att STORARTAT ska stå för som företag. Jag har kommit fram till några punkter, som ni gärna får ha synpunkter på.

  • STORATAT kommer INTE att ha smala modeller som visar kläderna på bild.
Hur många gånger har man inte skickat efter kläder, som såg så snygga ut på 38-damen i katalogen, men när de kommer på min stora kropp, så liknar det ingenting och man får skicka tillbaka? Trist!  STORARTAT ska sälja kläder i stl 48-60 och då kan man inte visa det på annat än modeller i samma storlekar. Jag vill att man i alla fall ska få en uppfattning om hur det kan komma att se ut på mig.

  • Hos STORARTAT kostar alla storlekar lika mycket. 
Jag retar mig så på att priset är högre på större storlekar. Visserligen kanske det går åt mer tyg, men det jämnar ut sig i längden, och man ska inte "straffas" för att ens kropp är större än vad konfektionsindustrin tycker att den bör vara.

  • Alla priser ska sluta på 0 eller 5, ALDRIG på 9.
Beteendevetare säger att det har med psykologi att göra och att man blir mer köpbenägen om priset är på 599:- istället för 600:-  Kan så vara, men jag tycker att det är fånigt.
  • Allt kläder, väskor, kassar, sjalar m.m. tillverkar jag själv och därför kan jag lämna garanti för kvaliteten. Allt görs för hand (eller med hjälp av värstingsymaskinen) och bara sånt som jag själv skulle vilja köpa.
  • Väldigt få av oss har kroppar efter konfektionsmått och eftersom jag syr själv, ska det vara lätt att få kortare byxben, längre ärmar e.dyl. Då behöver man inte börja med att ändra det nya plagget utan kan börja använda det meddetsamma.
  • En tydlig måttabell kommer att finnas, så att man kan se vilken storlek man behöver. 
Vi vet ju alla att en XL i ett plagg kan vara en XXL i en annan. Sånt tycker jag är högst irriterande!


33 kommentarer:

  1. Allt det du skrivit är så förnuftigt och så rätt! Se till att trycka på det på hemsidan sen också, för det där är saker som appellerar till oss "vanliga" människor.

    SvaraRadera
  2. Det ska absolut stå på hemsidan. Det är saker som jag länge har tyckt att handeln borde ha infört för länge sedan, men nu får det bli min grej istället.
    Och vem är jag? Jo, en "vanlig" människa. ((=

    SvaraRadera
  3. Jättebra mer finns inte att säga om dina tankar.Håller tummarna för dig och lycka till.
    Catharina

    SvaraRadera
  4. Cathis stick och sy:
    Välkommen hit! Alltid roligt med nya besök. Tack för dina fina ord! Kul att du håller tummarna!

    SvaraRadera
  5. Mycket bra skrivet..och sant! Hur många gånger har man inte retat sig på allt det där...massor!

    Kram/caja

    SvaraRadera
  6. Caja:
    Kul att du tycker det. Vi är nog många som har retat oss på alla dumheter i handeln. Men nu när jag kan bestämma själv så behöver jag inte ha det så =)

    SvaraRadera
  7. Ja, det finns inget att tillägga, vad roligt för dig att starta eget!
    Vi läser samma bok, "Lilla himlafågel".

    SvaraRadera
  8. Hallelulja säger jag bara!
    Kör så det ryker tjejen! *kram*

    SvaraRadera
  9. Hurra !
    Det lyder bare så godt !

    SvaraRadera
  10. Super! Sunt tänkande kan leda långt! Vi vill inte bli lurade längre! Go Girl!

    SvaraRadera
  11. Fan vad grym du är på att droppa lite knowledge mossan. Det är synd att jag blivit så smal sen jag flyttade hemifrån annars hade jag varit modell åt dig vilken dag i veckan som helst. Puss och gnus <3

    SvaraRadera
  12. Bra Ann! Det låter som att du kan börja sammafatta din företagsfilosofi i några korta nyckelord för att underlätta marknadsföring!

    SvaraRadera
  13. Jag säger som de andra att dina funderingar låter jättebra. Ang priset så har jag också fått höra att jag borde lägga mig på något med 9 istället för jämna kronor. Men jag tror inte på den grejen. Så alla mina priser slutar på 5 eller 0, precis som du tänker göra.

    Jag riktigt längtar tills du kommer igång så man får följa hur det går.

    SvaraRadera
  14. 4U2:
    Tack, det är så kul så jag nästan hoppar jämfota!! Visst är boken bra!

    SvaraRadera
  15. Mildamakter:
    Halleluja!! Jag kör så det ryker, men nu när du blivit så smal kan jag kanske inte räkna in dig i kundkretsen =(
    Fast lite accessoarer ska det ju också bli.

    SvaraRadera
  16. Losarina:
    Tack! Jag hoppas att du får rätt!

    SvaraRadera
  17. Finnmix:
    Välkommen hit! Lurad vill man inte bli. Det blir bara en massa trassel och elände av det. Ärlighet varar längst!!
    Ha det gott och välkommen tillbaka!

    SvaraRadera
  18. Favoritsonen:
    Du kanske kan modella lite accessoarer?? Sjalar och väskor och lite sånt? Mot betalning förstås :)
    kramar från favoritmamman

    SvaraRadera
  19. HePa:
    Välkommen hit, du också!
    Du kan tro att hjärnan går på högvarv hela tiden - även i sömnen.
    Marknadsföring är viktigt och kan nog vara rätt så roligt också.

    SvaraRadera
  20. Cicki:
    Priser som slutar på 9 ÄR fånigt och rent av förlämpande mot folks intelligens. Kör på bara! Kunderna kan ju själva tänka 79:-, bara de betalar 80:- :)

    SvaraRadera
  21. Jag kan också tänka mej att modella - i bar överkropp utan betalning!

    SvaraRadera
  22. headbangerhank:
    Jag hör av mig vid behov :))

    SvaraRadera
  23. Tack goa goa du för "den varma chokladen" OM du visste vad den värmde ✿✿✿

    Kram/c

    SvaraRadera
  24. Kan bara instämma med övriga kommentarer! Helt rätt tankar och det kommer att bli så himla bra!!
    Ska bli så spännade att se utveckligen. Kramar till dig!

    SvaraRadera
  25. Du låter bara så klok! Det ska bli spännande att följa.'
    Gillar din nya look skarpt även om jag inte är så modig mht färger.

    SvaraRadera
  26. Caja: Det värmer både själ och hjärta, men det ska inte vara O'boy utan riktig gjord på cacao! Hoppas att du känner dig lite bättre!
    kram

    SvaraRadera
  27. finaNina:
    Tack Nina, jag ser fram emot din sida också. Det händer mycket just nu.
    kram

    SvaraRadera
  28. Samtal:
    Det är så roligt med all positiv respons. Det visar att jag är på rätt väg.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  29. Joho då, det kan du visst det!
    Jag älskar linnekläder fortfarande, så sätt igång bara! ;o))

    SvaraRadera
  30. Mildamakter:
    Det var roligt att höra. Du är sååå välkommen :)

    SvaraRadera
  31. Roligt att du ville vara med!

    SvaraRadera
  32. Klart jag vill vara med! Fast toningen är kanske inte högsta vinsten för mig, som just fixat hårfärgen!! Men cleanser eller filt är ju superfint!!

    SvaraRadera
  33. Definitely believe that which you said. Your favorite reason seemed to be on the web the easiest thing to keep in mind of.
    I say to you, I certainly get irked while folks consider issues that they plainly do not
    recognize about. You managed to hit the nail upon the top as neatly as defined out the entire thing
    with no need side effect , other people could take a signal.
    Will likely be again to get more. Thanks

    My web page; fastcashadvancepaydayloans.com
    My page :: cash advances

    SvaraRadera