söndag 23 januari 2011

Känsliga antenner?

Fredag, lördag och även så inatt har jag sovit dåligt, haft huvudvärk och varit så trött när jag vaknar att jag lätt skulle sova ett par timmar till utan svårigheter. Igår var jag så trött att jag sov 2½ timme på eftermiddagen - bara så där under filten framför TVn, men är lika trött när jag vaknar. Jag har känner mig arg, frustrerad och får liksom inget ur händerna.

Men jag tror att jag vet vad det beror på. Dels den "silent treatment" jag är utsatt för just nu och dels att jag känner att i samma takt som jag vill gå framåt mot ett eget företagande, i samma takt minskar min självkänsla.  Det finns en energitjuv i min närhet, som tar all min ork. Det känns som att jag blir misstrodd i min strävan mot eget företagande. Det förargar mig till den milda grad att jag istället för att säga till, reagerar med att dra mig undan och bara bli trött.
Jag försöker fokusera på det positiva och ignorera energitjuven, men det går trögt.

Hur kan det komma sig att jag/man så lätt dras ner av det som jag uppfattar som negativa ord och negativ   energi, men har svårt att ta till sig positiv sådan?
Jag är kanske överkänslig och övertolkar mina intryck, men är man utbränd så har man långa och känsliga antenner.
Jag får ju ändå uppmuntran och hejarop från så många.

9 kommentarer:

  1. Jag förstår dig precis! Har du läst boken om Energitjuvar? Den gav mig mycket, och jag började förstå saker och ting.

    Hoppas att du kan skaffa dig ett teflonlager och rysta av dig negativa kommentarer (som ibland är lika med inga alls) och se att du har samma rättigheter att finnas och att lyckas som alla andra.

    Stå på dig!

    SvaraRadera
  2. Hej igen, så längesen det var nu!

    Åh känner så väl igen mej i det du skriver, det är inte lätt, men kanske beror det på att man inte har styrkan när man inte mår helt ok? Jag är likadan...

    Det ska bli spännande att gå in på din andra länk, annajohanna =)

    Läste om pappan som ska utvisas till Ghana, ja, vad ska man säga? Det mesta verkar galet nu för tiden, jag begriper ingenting längre och jag har slutat att förvånas...Allt blir bara konstigare och konstigare!

    Hoppas att du har haft en fin helg, jag ska försöka återuppta bloggandet lite igen när tid och ork finns!

    Sköt om dej och varmaste kramen till dej

    // Maria

    SvaraRadera
  3. Jag har fått stor hjälp utav min mindfulnessträning.
    En närstående person som alltid förr sög kraften ur mig, klarar jag nu lätt som en plätt.
    Utan energiförlust.

    Men jag har ju också tränat dessa metoder i några år nu och är så glad över att det fungerar.

    Lite kort förklarat kan man säga att det handlar om att lägga märke till sina tankar, acceptera dem men INTE agera på dem eller låta dem trigga igång ältande negativ inre dialog.
    (och alla minnen från tidigare likadana situationer)

    Man bibehåller en närvaro i sig själv och låter inte det yttre påverka.

    För mig funkar inte saker som: "Tänk inte på det" eller "ryck upp dig" utan jag behöver en metod som handgripligen hjälper mig.
    Å just detta funkar.

    Ibland är det tufft att ta till sig, att för att förändra är det bara mig själv jag kan göra något åt, och den som jag kanske tycker är den som "förstör"/har fel inte går att förändra.
    (fast man försöker åt ut och år in;)

    Förr (innan träningen) så blev det ofta så att jag bröt kontakten med dem som jag kallade energitjuvar för jag visste inget annat sätt. Men nu kan jag ta upp kontakten och plötsligt så finns det inga energitjuvar längre.
    Konstigt. ;)

    Nu innebär inte detta att jag "lyckas" jämt och ständigt med ALLA människor, men ofta nog för att vilja fortsätta träna.

    Massa stärkande hälsningar!

    SvaraRadera
  4. *kramar om* lite extra och sänder lite energi....

    vet hur det känns.....

    SvaraRadera
  5. Klart du skall försöka vända ryggen åt negativa tankar, säger jag som är som du! Men jag försöker så gott det går! Vi måste.

    SvaraRadera
  6. Åh vad tufft att det känns så, när det borde vara så bra! Hoppas du kommer runt det hela med hjälp positiva tankar. Kämpa på!!

    SvaraRadera
  7. Håller med Bloggblad i allt hon skriver! Men jag vill också skriva att jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta A, att du kan sätta näsan i vädret, tro på dig själv och den förmåga du äger, och där igenom låta din dröm bli verklighet.
    Hur var det nu du sa att vi skulle göra??? Jo, just det... KAVLA UPP ÄRMARNA!!!
    Så upp ur soffan... kavla upp ärmarna... spotta i nävarna... och fnys åt negativa energier!
    (Skrev jag nu lite tuffare än vad jag känner mig - men jag tror verkligen så mycket på dig och din idé, min vän! Å jag har ju sett hur mycket fint du har åstadkommit med dina idéer och händer!)

    Varm kram full med styrka till dig, min goa vän...

    SvaraRadera
  8. Tack alla underbara vänner, som finns när jag behöver lite uppmuntran och tröst.
    Det känns mycket bättre idag och det är er förtjänst!
    Dessutom var jag på ett nätverksmöte, med en massa trevliga människor idag och då blev jag verkligen på gott humör.
    Jag kavlar upp ärmarna igen och tar sats...

    SvaraRadera
  9. Imponerande !! Jag beundrar alla som vågar bli "egna" ...

    SvaraRadera