tisdag 11 januari 2011

Det blir alltid som man tänkt sig...

...hette en föreläsning av nån "livscoach" eller vad de kallar sig - dessa kvinnor och män, som entusiastiskt talar om hur man ska tänka för att styra upp sitt liv, vilka strategier man ska leva efter och hur man förut gjort alla fel man kan tänka sig.
Men jag tror att de flesta av oss har erfarenhet av att "det sällan blir som man tänkt sig" och för min del finns det många exempel på det. Det behöver inte bli sämre, men ofta blir det annorlunda

  • I mitt lärarjobb var det mycket planerande, men lektionerna blev ofta inte enligt planerna, mest för att jag arbetade med människor, som inte alltid låter sig mallas in
  • Aldrig tänkte jag mig att jag skulle få tre så fina barn, som jag har
  •  Inte trodde jag att mitt lärarliv skulle sluta så abrupt med att jag brände ut mig och blev sjuk så länge och allvarligt, att jag inte kan vara lärare längre
  • Inte heller att jag skulle hamna i valet mellan pest eller kolera, dvs i händerna på FK och Af utan att kunna bestämma själv över mitt liv
  • Vem kunde tro att jag skulle förnedras som arbetslös, efter alla år som en "välanpassad samhällsmedborgare?
  • Eller att jag ska ta fan i båten och försöka ro honom i land, dvs STORARTAT
  • NU tänker jag dock att det ska bli som jag tänkt mig och den enda som kan fixa det är jag, med benäget bistånd från alla som hejar på

10 kommentarer:

  1. Blev helt træt, da jeg læste din overskrift... :-)
    NEJ, tingene bliver meget sjældent som man havde tænkt sig !
    Det er også min erfaring :-)

    SvaraRadera
  2. jag hejjar på dig!!! Hejjar du på mig...

    Tillsammans blir vi starka!

    Kram/caja

    SvaraRadera
  3. Så är det!

    Snygg bakgrund - nu blir jag sugen på att ta fram akvarellfärgerna.

    SvaraRadera
  4. Losarina:
    Jag förstår att du blev trött. Du tänkte att det skulle komma ett sånt där vidrigt positivt inlägg om hur bra allting är - haha =)

    SvaraRadera
  5. Caja:
    Klart jag hejjar på dig!...eller oss...Fattas bara!!
    kramar

    SvaraRadera
  6. baratradgard:
    kul att du gillar min nya bakgrund! Jag skulle också vilja kunna måla, men det är sannerligen inte min grej.
    Klart du ska ta fram färgerna.

    SvaraRadera
  7. "Det blir alltid som man tänkt sig"... var nog den mest skönmålande och overkliga beskrivning av livet som jag hört!
    Att ha det som ett litet mål för att komma framåt kan jag förstå, men de flesta av oss har väl insett, och som du så klokt påpekar, att vi möter prövningar och svårigheter som vi absolut inte tänkte oss!
    Klokt skriv av dig!

    Varm kram..

    SvaraRadera
  8. Tänk, vad du är klok fast du är så ung! Puss!

    SvaraRadera
  9. Heja heja! Bra skrivet. Det enda som e beständigt e förändring! Även om Samsaras envisa upprepning många gånger e irriterande så kan man ju alltid försöka göra som Dalai Lama skratta åt allt för att få lite nytt handlingsutrymme, distans och livsluft igen! Kreativa själar hittar alltid en ny väg att vandra eller hur!( Ska börja m Buddhismen imorrn m en samhälls-3a) Kraaaam

    SvaraRadera