fredag 11 maj 2012

Syrran skriver en gång till...



Forts.
När jag ”fick” min första trädgård – en ändradhustomt i Skanör – visste jag nog egentligen inte så mycket om trädgårdsplanering och växternas liv. Vi fick där en stomme med häck av måbär och ett träd. Jag tog genast bort en del av häckplantorna och planterade vinbärsbuskar i stället, fyllde på med rosor, vintergröna lågväxande buskar, rönnar,  björkar, klematis och buskar med blomning i växlande följd.  När barnen föddes utökade jag med en pytteliten köksträdgård. Ingen tanke på färger där. Fast jag köpte en ”Rosa alba Maidens blush” hos Cedergrens på Råå.

Nästa trädgård var mitt ute i öknen. Där fanns endast sand och betongplattor. Vi hade vatten i berggrunden under området. Vilket betyder, att vi kunde vattna vid behov. Jag förhandlade med chefen för marken. Han gav mig eukalyptusplantor och jag fick dem planterade i diken runt vår tomt. (Tyvärr bosatte sig en massa knott i dessa.) Sedan gick jag på tiggarstråt och fick något, som vi kallade ”bananfingrar”. Detta planterade jag i stället för gräs. Allt växte superbra med bevattning – utom potatis och blomkål. Ibland har man konstiga drömmar och en viss hemlängtan långt hemifrån. Där gjorde jag min första stenläggning från ”nätverandan” fram till grillen. Eucalyptusen växte med rekordfart. Till slut kunde barnen klättra i dem.
Så var det dags för trädgården i Falsterbo. Den var helt färdig. Där tillkom min första örtagård och en syrenberså. Jag anlade en köksträdgård med bärbuskar, jordgubbar, potatis, jordärtskockor mm. Färgtema? Nej!

Så nu blev det den stora trädgården på landet. Och då kom tankarna: - Varifrån kom intresset? Varifrån kom idéerna om färger och planering? Varför ville jag ha en trädgård – med allt arbete det innebär – över huvud taget?
 Mitt enda trädgårdsminne kommer från min farmor och min farfar. De hade en trädgård på Limhamn, där jag fick plocka krusbär och björnbär. De lärde mig att sprita ärtor sittande i en liten specialgjord fällstol, som passade mig perfekt. Farmor lärde mig att hacka spenat med en speciell rulle. Jag fick se spaljerade päron och lekte på en liten bit gräsmatta övervakad av en örn i betong. Farfar lärde mig att kratta gruset i gångarna. Sällan – men med kvalitet!
Min pappa tillbringade enormt mycket tid på sin arbetsplats. På somrarna brukade vi hyra ett hus på landet. Där låg pappa i rabatterna. Varifrån kom detta? Har vi fått samma intresse från min farmor och farfar – vi stadsmänniskor boende i lägenhet. När jag flyttat hemifrån, köpte mina föräldrar ett hus. Där skapade min pappa en MYCKET välskött trädgård. Vi brukade säga, att han skötte gräsmattan med en nagelsax. Färgtema? Jag vet inte.
Arv och miljö. Vad gäller här? Varifrån kommer allt?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar