fredag 26 juli 2013

"Vi är romer"


Utställningen på Stadsmuseet "Vi är romer" var alldeles fantastisk! Det är en utställning som alla som kan borde se.



Möt oss romer - människorna bakom myten. I utställningen berättar vi om vår vardag och vår historia. Om 500 år av utanförskap, tältliv, aktivism, glädje, traditioner, musik, och framtidshopp. För trots kultur, språk, kläder och utseende är vi först och främst människor med allt vad det innebär.

I utställningen träffar du Rosa Taikon, silversmed och aktivist, Daniel Gubic som bor i Majorna med rötter i Balkan som säger sig alltid vara rom först och främst, Wicia Wisznievski, musiker och nyväckt aktivist, Soraya Post som berättar i utställningen när hennes mamma tvångsteriliserades, Maurius som delar husvagn med flera andra och försöker klara av sina gymnasiestudier. De och många fler berättar sin egen historia.

Utställningen beskriver också romernas historia och deras vandring från Indien till Europa, språk, och kulturarv. Även hantverk, smide traditionella kjolar och musikinstrument och visas.

Guidade visningar varje dag under Kulturkalaset!
Tisdag 13 aug−söndag 18 aug 14.00, samling i museets foajé.

Utställningen visas till 12 januari 2014.


Den var väldigt tillgänglig och så lååååångt ifrån montrar med små visitskortstora lappar, som oftast är oläsliga, som man kan komma. Museet hade använt sig av alla möjliga media, skärmar, foton, dataskärmar, film, bildspel, filmade, intervjuer och levande musiker som spelade romsk musik.

Jag skrev ett "paper" på en universitetskurs en gång om romer och deras kultur, så lite kött på benen hade jag redan i förväg, men jag lärde mig otroligt mycket om romernas historia och hur de behandlats genom historien, inte minst under andra världskriget.

Det fanns tält i utställningen där man kunde sitta och se intervjuer med romer och vissa berättelser var så hemska att jag var tvungen att gå ut. En kvinna berättade om hur hennes mor blivit tvingad till abort i sjunde månaden och steriliserats mot hennes vilja annars skulle myndigheterna ta hennes två barn ifrån henne. Detta var ca 1950 och inte som man kunde tro på medeltiden.

Hur de långt in på förra seklet betraktades som paria och en kvinna som var lika gammal som jag hade växt upp i tält!! Skrämmande!

Jag önskar att alla som kan ska gå och titta på den och de som inte kan ska gå in och läsa HÄR
Jag blev väldigt tagen av utställningen och den borde vara obligatorisk för alla politiker på alla nivåer OCH alla som tycker att vi har för många "invandrare" till Sverige - för som en man sa i utställningen:
- Vi är alla människor!

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Den utställningen ska jag absolut planera in.

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag absolut att du ska göra och de hade en annan utställning som heter "Eviga ögonblick, om och med foton av tre kvinnliga fotografer. Mycket intressant.

    SvaraRadera