onsdag 10 september 2014

Racet har startat...

...säger Lasse Bengtsson i P4Extra och menar spurten i valrörelsen. Nya opinionsmätningar visar att det är jämnare än förra veckan mellan Alliansen och de rödgröna partierna.
Jag ogillar att man jämför ett viktigt val till Sveriges Riksdag med en tävling. Det är ingen tävling! Det är bra mycket viktigare än en tävling! Det handlar om allas vår framtid.

Medierna har verkligen blommat ut i den här omgången. Det är valbarometrar, valquiz, valdebatter anordnade av tidningar och TV och man kan göra tester på vilket parti, vars åsikter stämmer bäst överens med ens egna. Inte konstigt att man brukar säga att medierna är den tredje statsmakten. Jag tycker att de mer och mer börjar bli den andra statsmakten, med tanke på hur mycket de kan påverka folk - för att inte tala om de sociala medierna.

Jag gjorde tre tester i 2 tidningar och SVT och fick veta att jag sympatiserade mest med tre olika partier. Inte så klargörande precis och särskilt inte för de väljare som inte bestämt sig ännu.
I valrörelsen har det mer handlat om pajkastning och sandlådeargument än att partierna har talat om sina idéer de vill genomföra och hur de långsiktigt vill att Sverige ska utvecklas och styras.

Nej, jag som ändå är intresserad av politik har verkligen tröttnat på alla utfrågningar och debatter och det känns bra att jag redan bestämt mig för hur jag ska rösta.
Inte för att avslöja nåt, men jag kan tala om att SD blir det i alla fall inte!
Här är en intressant intervju, där BBC Hardtalk intervjuar Jimmie Åkesson 2011.
Ja, bevare mig väl...



Dagens runda är avklarad, 4,5 km tog en knapp timme och även om tiden inkluderar ett besök i zooaffären, så är jag nöjd. Jag är mer intresserad av avståndet än hur lång tid det tar.

Dagens tempohållare var "Everybody´s got something to hide except for me and my monkey" med The Beatles
.

Så småningom hoppas jag kunna gå i takt med t. ex. den här längre än 2 minuter.

3 kommentarer:

  1. Jag kunde inte ha uttryckt mig själv bättre, håller med dig till fullo.

    Qi

    SvaraRadera
  2. Hej Qi!
    Kul att se dig här! Hoppas att du har det bra!
    Kram på dig

    SvaraRadera
  3. Intressant klipp! BBC lite tuffare än SVT, där har de en del att lära.

    SvaraRadera