onsdag 30 mars 2016

Nästan som ny...eller...?


Idag var det dags för återbesök på Hudkliniken. Bandaget avlägsnades och  jag frågade om jag fick se såret.  De undrade om jag var säker på det och jag svarade att jag inte tänkte svimma om det såg otäckt ut och dessutom så låg jag ju redan ner.
Det var större än jag trodde och var sytt under ögat och ner i ett V längs med näsan ungefär! Men snyggt gjort, tyckte jag.
Det kommer att bli så snyggt, sa sköterskan, men det kommer att ta ett tag innan dess.
Jag är inte så bekymrad över ärr, men ska naturligtvis följa alla råd jag får om tejp på, inte vara i solen och nyponfröolja som jag fått. Jag vill ju inte att ärret ska bli blålila utan så blekt det bara går!
Jag får ju också tillfälle att köpa mig en riktigt fräck solhatt!

Igår såg jag ut så här. Ett fult och smutsigt tryckförband och som stramar och kliar. Svullnaden har gått ner mycket och färgen skiftar från blålila till citrongult.



Idag kändes som en befrielse när bandaget kom av. En del av stygnen togs bort och (tror jag) en del sitter kvar, där transplantatet finns.  Sköterskan var så lätt på handen och jag fick beröm för att vara en tålig och positiv patient.  Det var nästan så att jag väntade på att få ett klistermärke när jag skulle gå hem.
Nytt bandage sattes på och en ny tid för återbesök bokades nästa vecka.
Jag tycker att personalen som jag träffat har varit underbar. Jag har känt mig trygg, väl omhändertagen och fått relevant information hela tiden!
Kanske ska jag ge dem ett klistermärke!


14 kommentarer:

  1. Oj, ja men se nu kan jag säga att det ju ser jättemycket bättre ut. Härligt! Och så skönt med trevlig kompetent personal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det går framåt. Det är skönt! Personalen har varit fantastisk!

      Radera
  2. Hur intressant som helst att få följa det här!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt attt du tycker det! Själv tycker jag att det är superintressant förstås!

      Radera
  3. Dejligt at du oplever at være i gode, trygge og kompetente hænder - ikke en selvfølge i vores sundheds system mere, desværre.
    Klistermærker til alle :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är sant, men det är oftast inte personalen det hänger på. Mer klistermärken åt folket!

      Radera
  4. Ser mycket bättre ut redan, så skönt! Tycker absolut du ska ge personalen ett klistermärke eller ett kort eller så, det är ganska sällan man får höra nåt positivt när man jobbar i vården.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir snabbt bättre och det känns väldigt bra! Jo, jag ska fundera ut nåt till nästa gång jag ska gå dit. Kanske en chokladask och ett fint kort?
      Det är de verkligen värda!

      Radera
  5. Jag tycker också att det är intressant. Och roligt att höra positiva ord om sjukvården, annars hör man mest om slarv och misstag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är kul att kunna sprida lite positiva ord om sjukvården också!

      Radera
  6. Blir bra det dör.Kul att du är positiv till personalen.Köp med lite fika till nästa återbesök.Det uppskattas,tro mig jag vet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också att det blir bra så småningom, även om det kommer att ta lite tid!
      Nåt gott till fika är alltid roligt! Det var en bra idé!Kanske en tårta?

      Radera
  7. Kerstin i Dalarna3 april 2016 kl. 00:01

    Uppdaterad ☺ Skönt att det gått så bra. Jag är inte lika blålila som du men det läker fint. Krya på dig ♡

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Kerstin! Detsamma till dig!
      Nej, färgtävlingen vinner jag lät, men ditt ärr är ju nästan osynligt. De blir nog inte mitt!

      Radera