fredag 8 januari 2010

Fredaxmusik

Gustavi Domkyrka

...hette den lunchkonsert som jag och min kompis var på idag . Det var orgelmusik i Domkyrkan och man kunde köpa baguette och kaffe och sitta i kyrkbänken och mumsa och lyssna till fugor och preludier av Buxtehude. (Bach's lärare fick jag veta idag.)
Det var första gången idag, så det var inte överdrivet mycket folk där. Men det var mysigt och organisten var väldigt bra. Detta är nåt som ska återkomma varje fredag hela våren och jag kan tänka mig att äta lunch fler gånger i Gustavi Domkyrka.

...och i morgon blir det hundutställning - My Dog.

7 kommentarer:

  1. Men vad du är bra på att hitta på saker... sådant där roligt och kulturellt input som vi alla behöver! Jag blir verkligen impad..
    Förhoppningsvis så hittar jag också lite styrka för det framöver..!

    Varm kram.. snygging!

    SvaraRadera
  2. Det var da et spændende måde at få hørt noget musik på :-)

    SvaraRadera
  3. Elisabeth: Det var väldigt avkopplande att bara sitta och låra sig omslutas av orgelmusik. Det är så pampigt på nåt sätt. OCH man behövde inte köpa baguette utan man kunde bara sitta och fiosofera lite om man ville.
    Jag råkade bara hitta det på nätet. Det kanske finns nåt liknande hos dig, eller föredrag eller nåt där man bara kan sitta och ta emot.
    Kraaaaam

    SvaraRadera
  4. Losarina: Ja, det var det och nåt alldeles nytt. Jag är har gått ut Svenska kyrkan sedan många år, men jag gillar stillheten och ron i kyrkor och lite musik är aldrig fel.

    SvaraRadera
  5. Ruta Ett- jag blev nyfiken - nu är jag här.
    Kunde inte sova i går kväll och satte mig vid datorn och slumpvis läste några bloggar,som jag hade fastnet för namnet. Jag läste din blogg rakt igen och fann den intressant så nu vill jag ge mig tillkänna.
    Varje lördag kl 12 är det orgelkonsert i Vår Domkyrka och har jag tid, går jag dit, musiken är så mäktig, samtidigt som den inger ett visst lugn. Jag sitter en stund och mediterar (jag kallar det så när jag tänker), tänder ljus för mor och fat och en son, de finns inte på jorden mer.
    Jag och många med mig är dåligt insatta i problematiken mellan försäkringskassa och arbetsförmedling. Det är mycket man lär sig genom bloggar.
    Jag önskar dig nu ett bra 2010, det gäller att se framåt (svårt ibland)
    På återseende Viola

    SvaraRadera
  6. Välkommen hit Polargrevinnan! Vad roligt att du hittade hit. Jag tycker också att det är fint att sitta och lyssna på musik och låta tankarna flöda, tända ljus och bara vara.
    Tråkigt att höra om din son. Jag kan inte föreställa mig hur det är att förlora ett barn. Min mamma och pappa är också borta, min pappa nu i sommar, och jag saknar dem så.
    Ha det så gott!

    SvaraRadera
  7. Jag älskar orgelmusik när det inte blir för mycket. En hel konsert får mig att tröttna...

    I den kyrkan har jag sjungit när vi var på körresa.

    SvaraRadera