onsdag 15 april 2015

The Queen's English?

När jag gick i gymnasiet hade jag en drake till engelsklärare, som plågade dem som inte var så bra på engelska och förödmjukade dem inför hela klassen. Det var förskräckligt, men hon var en fena på att få oss att lära oss grammatik och efteråt fattade jag att om hon varit trevligare, så hade hon varit en bra lärare.
Hur som helst så minns jag att hon sa:..."the Oueen's English are spoken by well educated people in the south of England". Jag vet inte om det är en vedertagen definition , men när jag läste engelska i Lund fick jag veta att det också kunde kallas Received pronounciation. Fast det första har mer med grammatik att göra och det senare med uttal.

Om nån känner att uttalet behöver tränas, så kanske det här kan hjälpa till!

Kanske var det här jag såg den första gången.
Åtminstone blir texten lite större om du klickar
på länken HÄR!

4 kommentarer:

  1. Men helt fantastiskt!! Det där ska jag minsann skriva ut, Synd bara att man inte kan höra damen ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den härlig, men tyvärr minns jag inte var jag hittade den! Skulle man vara tveksam om något uttal, så finns det ju uttalslexikon. :-)

      Radera
  2. Bra övning det där! Nu tycker jag att de flesta svenskar man hör har någon typ av amerikansk ambition. Lite trist tycker jag förstås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag också! Inget är som RP!

      Radera