måndag 9 februari 2015

EFIT - Ett Foto I Timmen

Idag är det Efitdag igen och den här gången ska jag vara med. EFIT betyder att man dokumenterar sin dag med ett foto i timmen. Fler som är med hittar du här!

Vid midnatt äter jag en av mina nybakade frallor - LCHF style

Vid 01 tar jag en sista bloggrunda 

När klockan är nästan 02 går jag till sängen



Vid 05.30 vaknar jag till och läser lite mer. Somnar om efter nån timme.

Vid 9.45 är det frukostdags. Frukosten består som vanligt av fettkaffe, blodtrycksmedicin, vitaminer och så kollar jag mitt blodsocker, som är perfekt!

Vid 11 har jag läst klart morgontidningen och lägger in lite EFIT-bilder
Vid 12 ringer lokalsambon och vill ha synpunkter på innehållet i ett mail. Förslag till ett avtal om uthyrning av vår fina lokal. Den här gången till yogaundervisning.

Sedan går jag en promenad för att kanske bli av med huvudvärken och komma igång med träningen igen! Termometern visar vårvärme, men jag tar handskar med ändå. Man vet aldrig om det är kallt i vinden. (Det var det bitvis)
                                         
Vid 13.00-tiden passerar jag gamla fängelset i Härlanda. Det är ett så vackert hus. Numera huserar stadsdelsförvaltningen i cellerna. Jag går in om handelsträdgården och tänker köpa lite växter till fönsterkarmen, men där fanns inget roligt alls. Bara en sur expedit! Jag köpte bara lite frön till Slingerkrasse och Smörgåskrasse. Det var allt! (Kanske därför hon var så sur)


På tillbakavägen vid 14-snåret går jag genom den gamla kyrkogården. Det är fullt med gravstenar med titlar på, men det är mest männen som fått ståta med titlar. Förste tullkontrollanter, fabrikörer, direktörer, målaremästare etc. Kvinnor får på sin höjd ha med änkefru, sjuksköterska eller inget alls.
Här ligger "enkefru Aurora" tillsammans (gissar jag) med sina barn sjökaptenen Robert, medicine licentiaten William och Anna. Undrar vad Anna gjorde i sitt liv - kanske var hon "hustru"?

Arboristerna var i full gång!

Väl hemma vid 14.30 möts jag av kissemissen Shiva. Hon verkar dock inte så värst imponerad av mina inköp.


Brygger kaffe och startar med den tråååååkiga bokföringen.

Vid 16.30 tar jag en kaffe till

17.30 sitter jag kvar med pappersarbetet vid köksbordet *suckar


18.30 tar jag matpaus och gör mig en baconomelett med ost. Sedan fortsätter jag med bokföringen.

21.15 har jag flyttat mig och alla papper till soffbordet och nu är det snart nog för idag!

Vid 22.30 sitter jag kvar framför tv:n. Det är "Line of duty", som jag gillar och eftersom det är lite kallt inomhus så har jag tänt lite ljus! Mysigt och varmt!

Vid 23.30 stänger jag tv:n och går och tar mig en kvällsmacka. Jag skickar med en fin och säregen röst, som sonen i London skickade till mig ikväll!

30 kommentarer:

  1. Åh vad jag saknar läsning! Jag är en riktig bokmal men min hjärna klarar inte av att läsa just nu. Det g å r bara inte. :(

    Så himla glad att du är med i Efit, då känns du närmare. :-) <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så hade jag det länge också. Jag kunde inte hålla koncentrationen uppe. Det är tur att det finns ljudböcker då!
      Det är kul med Efit, men ack så lätt att glömma. Det känns precis som du säger, lite närmare. Det är alldeles för länge sedan vi träffades. Jag saknar dig! <3

      Radera
    2. Ja ljudböcker är räddningen! Men åh som jag saknar känslan i att hålla i en bok, njuta av texten och bläddra osv.
      När jag får råd ska jag köpa Bea Uusmas Expeditionen och försöka med den, för den vill jag så gärna läsa, och läsa själv. Låna på bibblan är igen idé längre för jag hinner inte ens igenom en bok på lånetiden, och inte på två lånetider heller.

      Jag saknar dig också!! <3

      Radera
    3. Det är nåt särskilt taktilt med böcker, tyngden, pappret och ljudet när man bläddrar och doften. jag kan inte läsa böcker på skärmen.
      Jag har läst Beas bok och jag tyckte mycket om det. Vilket arbete hon lagt ner! Imponerande!

      Radera
    4. Det finns inget som kan ersätta riktiga böcker. Ljudböcker är bra. E-bok skulle jag aldrig ägna mig åt.

      Kul att du gillade boken, det lovar gott. :-)

      Klart kissen är sur - du köpte ju inget kattgräs. =)

      Radera
  2. Härligt, Ann! Och skönt att vi kommer igång på lite olika tider av dygnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är kul att vi är olika och att man får lov att vara det också!

      Radera
  3. Hej!
    Kikar in på din förmiddag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag kunde inte kommentera på din sida, men provar lite senare igen!

      Radera
  4. Åh, hur avundsjuk är jag inte på att ni har barmark nu! och snart får njuta av vårblommor! Heja att det blev en promenad! Här ligger snötäcket fortfarande djupt och att börja cykla känns långt bort...

    // Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu är all snö borta och det är bara kvar lite "döda" snögubbar på gräsmattan i parken. Här har vi nästan kunnat cykla sedan i somras.

      Radera
  5. I kautokeino er det en gravsten der det står husmor under et kvinnenavn! Det synes jeg er kult!!

    Takk for titten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var bra! Det är väl att jämföra som chef i hemmet! Kul att du tittade in!

      Radera
  6. När jag vaknar till (av sonen) sådär runt halv två tycker jag att det är mitt i natten och har redan sovit i sådär en nästan fyra timmar. Då har du inte gått och lagt dig än ;)
    Kyrkogårdar är alltid intressanta att gå runt på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inatt blev det lite senare än vanligt! Men det är mycket för att jag försöker sova utan sömnpiller och väntar med att gå och lägg mig tills jag är sömnig. Men det brukar bli liiite tidigare än så - kanske vid 12-snåret.
      Det är intressant att läsa på alla fina stenar och försöka tänka på hur de levt och hur gamla de blev.
      Just den här kyrkogården är ett ställe där många "fina" personer är begravda med fantastiska stenar och statyer, men det finns en del "vanliga" gravar också.

      Radera
  7. Och jag hejar alldeles extramycket för ett av inläggen i din Efitdag :)

    SvaraRadera
  8. Om pappersarbete tycker vi inte! :(

    Åååååhhh... Om jag ändå fick njuta av dagsljus! Vid minsta tecken på solsken, då drar eleverna mina ner mörkläggningsgardinerna, omedelbums...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner igen det där! Minsta solstråle, så blev det pip! Men snart kan du få dagsljus när du åker hem från jobbet!

      Radera
  9. Både boken och fröerna fick det att klia i fingrarna på mig ... vårpirrigt, så där. Själv ska jag ägna mig åt bokföring imorgon, tänker ladda för det hela dagen idag ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gäller verkligen att ta sats när det gäller bokföring!

      Radera
  10. Thingeling!

    Kikar in din dag :)
    Härligt att vara ute och promenera :)
    Igår hade vi underbart väder här med sol halva dagen :) *me like*
    Himla söt katt du har :)

    Ha de gott.
    Kram Gurkiss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen gillar jag inte att promenera, men jag gör det ändå för träningens skull. Jag väntar fortfarande på den där "kicken! som alla pratar om! :-)
      Ha det så gott, du me'

      Radera
  11. Ojojoj, vilken fullspäckad dag! Mysigt med brödbak! Åååh, kul att se att det är fler med nallar i sängen. Jag har flera stycken haha. Trots mina 27 år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en i sängen och några stycken på gaveln - och jag är 62. Nallar har inga ålderskomplex och inte jag heller!

      Radera
    2. Haha härligt! Och kan bara hålla med!

      Radera
  12. Ja lite olika dagar men det är ju det som är så roligt med Efit att få följa andra personers liv och se vad dom hittar på en helt vanlig måndag i feb. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen in! Ja, det är det där vardagslivet man vill se!

      Radera
  13. Vad många bilder du hann med på din EFIT-dag!

    Det var väl ofta så att kvinnorna var hemma med barnen och inte hade några titlar.

    Jättemysig bild på katten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev många bilder, men det beror ju på att jag är en nattugga och startade tidigt på dygnet.
      Kissen är fin och vill ofta vara nära.

      Radera